פודיק - Foodik

סגולות השום וכמה מומלץ לצרוך ביום

שתפו:
עודכן ב- 10 בפברואר 2021
22243 צפיות
השום ידוע בתור "האנטיביוטיקה של הטבע", וכבר מזמן ממליצים לצרוך אותו כנגד דלקות, הצטננויות ומחלות שונות. אפילו הרמב"ם המליץ על השום כמשפר את כוח הראייה, את התיאבון ואת צלילות הקול. אז מה יש בשום שהופך אותו לכל כך בריא? מהם סגולות השום וכמה מומלץ לצרוך ביום? צוות "פודיק" ריכז עבורכם את כל מה שאתם צריכים לדעת על שום, כולל יתרונות בריאותיים וכמות יומית מומלצת.

כדאי לקרוא >> 10 מזונות עשירים בברזל ואיך לצרוך אותם

כמה מילים על השום:
השום הוא ירק המשתייך למשפחת הבצלים ויש לו מינים רבים ושונים. השום שאנו מכירים הוא "שום הגינה". מין אחר של שום, שנקרא "שום נבוב", ידוע במטבחנו בתור "בצל". אנשים החלו לתרבת את השום כבר בעת העתיקה, לפני כ-5,000 שנה, והוא הפך לצמח מאכל ומרפא פופולארי במקומות רבים ברחבי העולם. באמצע המאה ה-19, לואי פסטר, כימאי וביולוג צרפתי, מצא שהשום מסוגל גם לקטול חיידקים, והשאר היסטוריה.

כדאי לקרוא >> 11 יתרונות בריאותיים של אגוזי מלך

מה הופך את השום לכל כך בריא?
הרכיב העיקרי שמעניק לשום את סגולותיו הבריאותיים הוא האליצין, שנוצר בעקבות פירוק וכתישה של שיני השום. בעת פירוקו של השום, נוצרת תגובה בין חומצת אמינו בשם אליאין לבין אנזים בשם אלינאז, מה שיוצר את החומר הפעיל הנקרא אליצין. האליצין הוא בעל סגולות רבות, אך לא תמיד זמין לגוף לאחר חיתוך השום או בישולו. זאת, כיוון שמדובר בתרכובת לא יציבה במיוחד, שמתפרקת תוך כשעה. מלבד האליצין, השום מכיל גם רכיבים בריאים נוספים כמו זרחן, גופרית, סלניום, ויטמין C, ויטמין A ועוד שלל ויטמינים ומינרלים. כל הרכיבים הללו הם שהופכים את השום ל-"אנטיביוטיקה של הטבע".

כדאי לקרוא >> מהם ממתיקים מלאכותיים והאם כדאי לצרוך אותם

מהם היתרונות הבריאותיים של השום?
הוא מחזק את מערכת החיסון: השום מעודד את הפעילות של תאי דם לבנים, שמהווים חלק מרכזי במערכת החיסון. מחקרים שונים הוכיחו שצריכה יומיומית של שום יכולה להפחית סימפטומים של מחלות שונות. השום מסוגל להגן על גופנו בפני פולשים מזיקים ותוקף וירוסים וחיידקים. הוא מסייע גם במקרים של תולעי מעיים, בקטריות, פצעי אקנה וזיהומים שונים.
הוא מאזן את רמות הכולסטרול בדם: השום מסוגל להוריד בין 10 ל-15 אחוז מכמות הכולסטרול "הרע" בדם. הוא אינו יכול לפתור מצבים חמורים של רמות גבוהות במיוחד של כולסטרול, אך בהחלט יכול לעזור לאנשים שמעוניינים לשמור על רמות מאוזנות של כולסטרול לאורך זמן.
הוא מונע קרישי דם: השום מסייע במניעת קרישי דם. לכן, אנשים הנוטלים מדללי דם צריכים להיוועץ בנטורופת לפני שהם מתחילים לצרוך שום, העלול לגרום להם לדימומי יתר.
הוא מגן על הלב: שום עשוי לסייע במניעת התפתחות מחלות לב שונות וכן בהתפתחות טרשת עורקים והסתיידות עורקים.
הוא מסייע בטיפול בפטריות: אם אתם סובלים מפטריות על העור או על כף הרגל, ייתכן שהשום יוכל לסייע לכם. לא מומלץ להניח את השום ישירות על העור, כיוון שזה עלול לגרום לכיבים או לכוויות על העור. במקום זאת, פנו לנטורופת שיכין עבורכם קרם מיוחד מהשום.
הוא יעיל כנגד שיעול והצטננות: השום מסלק ליחה ותורם רבות לריפוי מחלות הקשורות למערכת הנשימה. הוא יעיל מאד במקרים של שיעול, צרידות, והצטננות ממושכים.
הוא מאט את תהליכי ההזדקנות: השום מכיל נוגדי חמצון, שמסייעים במניעת ההיווצרות של שרשראות חמצון המזיקות לתאי העור ומעודדות תהליכי הזדקנות.
הוא משפר את מערכת העיכול: השום מזרז הפרשה של מיצי עיכול ומגביר את פעילות מערכת העיכול.
הוא משפר את תפקודי הכליות: אכילת שום מפחיתה את הסיכויים להיווצרות הפרעות בכליות. השום מסוגל להמיס אבנים בכליות.
הוא מרחיק חרקים ויתושים: אם אתם נוטים להיעקץ על ידי חרקים ויתושים, יכול להיות שכדאי לכם לאכול יותר שום. נראה כי אנשים הצורכים שום על בסיס קבוע נוטים להיעקץ פחות. ייתכן שזה קשור לריח שמפריש הגוף בעקבות אכילת שום.

כדאי לקרוא >> למה צריך לשתות מים

כמה שום מומלץ לצרוך מדי יום?
הכמות היומית המומלצת היא בין שתיים לשלוש שיני שום ביום.
אם ברצונכם לצרוך שום על מנת ליהנות מסגולותיו הרפואיות, יש להקפיד על אכילת השום בצורה הנכונה. בישול השום יגרום לו לאבד את מרבית מסגולותיו. כתשו או קצצו את השום עד דק, השאירו אותו לשבת במיציו למשך מספר דקות ורק לאחר מכן איכלו אותו. שימו לב שהחומר הפעיל של השום, אליצין, נהרס לאחר כשעה. לכן, יש לצרוך אותו תוך שעה מרגע כתישתו. בנוסף, חשוב לאכול את השום עם מאכל נוסף על מנת למנוע הפרעות במערכת העיכול. מלבד שום חי, מומלץ לשלב במהלך היום גם מעט שום מבושל, כיוון שהוא תורם להורדת הכולסטרול ורמת השומנים בדם.

כדאי לקרוא >> מהם סיבים תזונתיים וכיצד צורכים אותם

מה לגבי כמוסות שום?
אנשים רבים נרתעים מאכילת שום טרי, כיוון שהוא מותיר אחריו ריח לא נעים בפה. הפתרון בשביל אותם אנשים הן כמוסות השום, שנמכרות ברשתות הפארם השונות. האם כמוסות אלו יכולות להוות תחליף לשום הטרי? אם בוחרים להשתמש בכמוסות שום, יש לבדוק מהי כמות האליצין המצוינת על גבי האריזה. העובדה שקשה לשמר את האליצין לאורך זמן מביאה להתייקרות של כמוסות שום שיש בהן כמות גבוהה יחסית של אליצין. אך, חשוב לצרוך כמוסות המכילות את החומר הפעיל הזה, כיוון שהוא זה שמעניק לשום את מרבית מסגולותיו. אם בוחרים בכמוסות שום בעלות רמות גבוהות של אליצין, הן יכולות להוות תחליף לשום הטרי.

כדאי לקרוא >> מיתוסים ואמיתות על פירות

החסרונות של שום:
לצד יתרונותיו הרבים, יש לשום גם מספר חסרונות:
ריח לא נעים: כפי שכבר ציינו, רבים נמנעים מאכילת שום בשל הריח הלא נעים הנלווה לאכילתו. מה שמעניק לשום את ריחו הלא נעים הוא האליצין, אותו חומר פעיל שמקנה לו את רבות מסגולותיו הרפואיות. לנטרול הריח הבלתי נעים, אתם יכולים ללעוס שומר, שמיר, פטרוזיליה, תפוז טרי או ציפורן.
קושי בעיכול: העיכול של השום הוא קשה, כך שלא מומלץ לצרוך אותו על בטן ריקה. העיכול קשה ומכביד במיוחד על אנשים בעלי מערכת עיכול רגישה או בעלי כיב קיבה.
התפתחות אלרגיה: אם אוכלים שום בכמויות גדולות במיוחד, זה עשוי לגרום לתגובה אלרגית, שתבוא לידי ביטוי ביבלות, אדמומיות וגירויים לא נעימים בעור. בעלי סיבולת נמוכה לשום עלולים אף לחוות גזים ותחושות של צרבת. בעלי אלרגיה של ממש לשום יסבלו מחום, כאבי קיבה, כאבי ראש ופריחה. תופעות אלו יכולות להופיע גם אצל אנשים שאינם אלרגיים לשום, אך צורכים אותו בצורה מופרזת של מעל 10 שיני שום ביום.

כדאי לקרוא >> סגולות האבוקדו ולמה הוא בריא

בשורה התחתונה, שום הוא ירק נהדר, שיכול לתרום רבות לבריאות הכללית שלכם אם תקפידו לצרוך אותו במידה הנכונה. שיהיה בתיאבון ולבריאות!
*תוכן הכתבה אינו מהווה המלצה, חוות דעת מקצועי או תחליף להתייעצות עם גורם מקצוע רפואי.

כתבו לנו

הניוזלטר של פודיקהניוזלטר של פודיק

קבלו למייל מתכונים חדשים וכתבות מעניינות

check_http_searchstring_elasticode_co_il