פודיק - Foodik

מהם ממתיקים מלאכותיים והאם כדאי לצרוך אותם?

שתפו:
עודכן ב- 10 בפברואר 2021
3488 צפיות
האם ממתיקים מלאכותיים מזיקים לבריאות? רבים חוששים מממתיקים מלאכותיים, כיוון שנוצרו סביבם כל כך הרבה סיפורים מטרידים ודעות מוטעות. אך, בניגוד לדעה הרווחת, ממתיקים מלאכותיים, ביניהם סוכרלוז, סוכרזית ואספרטיים, אינם מזיקים לבריאות - בתנאי, כמובן, שאתם צורכים אותם במידה מבוקרת. אז מהם ממתיקים מלאכותיים והאם כדאי לצרוך אותם? צוות "פודיק" ריכז עבורכם את כל התשובות.

כדאי לקרוא >> למה צריך לשתות מים

אז מהם ממתיקים מלאכותיים?
ממתיקים מלאכותיים, הידועים גם בתור תחליפי סוכר, הם תוספי מזון, שבהם משתמשים במקום סוכר על מנת להמתיק את המזון. ממתיקים אלו הם בעלי ערך תזונתי נמוך במיוחד, מיוצרים באופן סינתטי ונחלקים לשתי קבוצות מרכזיות: תחליפי סוכר בעלי ערך קלורי נמוך ותחליפי סוכר ללא ערך קלורי.
תחליפי סוכר בעלי ערך קלורי נמוך, מכונים גם "רב-כהלים", הם בעלי מתיקות המשתווה למתיקות הסוכר או נמוכה ממנה בערך ב-10 עד 40 אחוז. כל הממתיקים, ששמותיהם מסתיימים בצירוף "ול", נכללים בקבוצה זו. לרוב, הממתיקים הללו אינם נמכרים לשימוש ביתי. חברות המזון השונות מוסיפות אותם לגלידות, לריבות דיאטטיות, לעוגות, לעוגיות, למסטיקים ואפילו למוצרי קוסמטיקה.
אם אתם סופרים פחמימות, יש לחלק ב-2 את כמות הפחמימות שמקורן בתחליפי סוכר בעלי ערך קלורי נמוך. זאת, כיוון שהתחליפים האלו מכילים פחמימות זמינות, שמשפיעות על רמות הסוכר בדם. בנוסף, חשוב לדעת שתחליפים אלו עלולים לגרום לתופעות לוואי שונות, כמו גזים, שלשולים והתכווצויות.
תחליפי סוכר ללא ערך קלורי אינם מכילים פחמימות זמינות, כך שהם אינם מעלים את רמות הסוכר בדם. יש בהם כמות מזערית של חומר פעיל, כיוון שהם מבוססים על חומרים מתוקים פי כמה וכמה מהסוכר הטבעי. בין הממתיקים האלו נמנים הסוכרלוז, הסכרין והאספרטיים, והם נמכרים הן לשימוש תעשייתי והן לשימוש ביתי. חלקם מתאימים לאפייה ולבישול וחלקם לא.

כדאי לקרוא >> איך להכין מנגל בריא

איזה ממתיקים מלאכותיים בטוחים לשימוש?
החששות סביב ממתיקים מלאכותיים החלו בשנות ה-70 של המאה ה-20, בעקבות מחקר שעסק בתגובה של עכברים לסכרין. במחקר הזה האכילו עכברים בכמות גדולה מאד של ממתיק הסכרין, כמות גדולה בהרבה מזו שאדם מסוגל לצרוך. עכברים אלו חלו בסרטן, מה שהעלה את הצורך במחקרים נוספים סביב הנושא. בין היתר, נבדק הקשר בין ממתיקים שונים לבין התפתחות סרטן הדם, סרטן הלבלב, סרטן שלפוחית השתן ומחלות נוספות. אולם, מהמחקרים עולה שצריכה מבוקרת של ממתיקים מלאכותיים אינה מהווה סיכון להתפתחות מחלות אלו.
נכון להיום, הוועדה האירופית לאישור מזון ומינהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA) אישרו להשתמש במספר ממתיקים מלאכותיים במינון שנחשב למינון בטוח. הממתיקים המלאכותיים שזכו לאישור של ה-FDA הם סכרין, אספרטיים, אצסולפאם-K, סוכרלוז ואדבנטיים. המינהל גם אישר את השימוש בממתיק הטבעי בעל הערך הקלורי הנמוך, הנקרא סטיביה.
הנה לכם סקירה קצרה על כל אחד מהממתיקים המלאכותיים הבטוחים לשימוש על פי ה-FDA:
הסכרין (סוכרזית): זהו הממתיק המלאכותי הראשון שהתגלה בעולם. הוא מתוק פי 300 מסוכר לבן, נשאר יציב גם בתנאי חום גבוהים ובנוכחות חומציות גבוהה, אך בעל טעם לוואי מתכתי מר. אם מערבבים אותו עם ממתיקים מלאכותיים אחרים, ניתן לבטל את טעם הלוואי וליהנות מהיתרונות שלו באפייה ובבישול.
האספרטיים: הוא מתוק פי 180 מסוכר לבן ומשמש בעיקר כממתיק מלאכותי במשקאות מסחריים, בעיקר משקאות דיאטטיים. האספרטיים אינו מתאים לאפייה, כיוון שהוא עשוי להתפרק בתנאי חום גבוהים וממושכים.
האצסולפאם-K: הוא מתוק פי 200 מסוכר לבן, עמיד בתנאי חום גבוהים ובתנאי חומציות ובסיסיות מתונים, אך בעל טעם לוואי מריר. לרוב, מערבבים את האצסולפאם-K עם ממתיקים מלאכותיים אחרים על מנת לנטרל את טעם הלוואי הזה. הוא קיים בעיקר במשקאות קלים מוגזים ובמוצרים אפויים.
הסוכרלוז: זהו הממתיק המלאכותי הנמכר ביותר בארצות הברית. הוא מתוק פי 600 מסוכר לבן, עמיד בתנאי חום גבוהים ואינו משאיר אחריו טעם לוואי.
האדבנטיים: זהו הממתיק המלאכותי האחרון שאושר על ידי ה-FDA והינו בעל מתיקות גבוהה במיוחד - פי 37,000 מסוכר לבן. הוא עמיד בטמפרטורות גבוהות, כך שניתן להשתמש בו כממתיק באפייה ובבישול.

כדאי לקרוא >> מיתוסים ואמיתות על פירות

כמה ממתיקים מלאכותיים אפשר לצרוך ביום?
אז מהי הכמות הבטוחה של ממתיקים מלאכותיים, שאפשר לצרוך ביום מבלי לגרום להופעת תופעות לוואי מזיקות? תתפלאו לדעת, אך הכמויות גדולות למדי. אדם במשקל 60 קילוגרם יכול לצרוך 45 שקיות ממתיק על בסיס סכרין או 75 שקיות ממתיק על בסיס אספרטיים או 23 שקיות ממתיק על בסיס סוכרלוז – ולא לחוות תופעות לוואי לא רצויות. קשה מאד להגיע לכמויות האלו במהלך היום, כך שאם אתם צורכים את הממתיקים המלאכותיים במידה, אתם יכולים להיות בטוחים שלא תחרגו מהכמות המומלצת.

כדאי לקרוא >> כל מה שרציתם לדעת על סוכר

אז האם כדאי לצרוך ממתיקים מלאכותיים?
כפי שכבר למדנו, ישנם מספר ממתיקים מלאכותיים הבטוחים לשימוש, בתנאי שצורכים אותם במידה בטוחה. אבל, האם כדאי בכלל לצרוך את הממתיקים המלאכותיים הללו? כאן התשובה יותר מורכבת. לאדם בריא, שרוצה משהו מתוק מדי פעם, אין סיבה להשתמש בממתיק מלאכותי במקום בסוכר רגיל. ישנן שתי קבוצות עיקריות, שעשויות להרוויח מהשימוש בממתיקים מלאכותיים:
סוכרתיים: אנשים סוכרתיים יכולים להשתמש בממתיקים מלאכותיים כדי לעזור להם להתמודד עם הדחף למתוק. בניגוד לסוכר טבעי, הממתיקים המלאכותיים אינם מעלים את רמות הסוכר בדם, מה שיכול לעזור במצבים של סוכרת. אם אתם בעלי סוכרת, מומלץ בכל מקרה להיוועץ בדיאטנית או ברופא לפני תחילת השימוש בממתיקים מלאכותיים.
אנשים המעוניינים לרדת במשקל: גם להם הממתיקים המלאכותיים יכולים להתאים, אך יש לקחת בחשבון שזה לא תמיד משתלם לצרוך אותם. כלומר, ישנם ממתיקים מלאכותיים שיש בהם יותר קלוריות בהשוואה לדבש או לסוכר לבן רגיל. במקום לצרוך ממתיקים מלאכותיים, ניתן להפחית צריכה של קלוריות על ידי הימנעות ממזון מעובד. בנוסף, מומלץ להמעיט באכילת אוכל רווי שומן, כמו פיצות מוכנות, חטיפים, אוכל מטוגן, גבינות שמנות ונקניקים. כך, ניתן לרדת במשקל בצורה בריאה יותר.
עבור אנשים בריאים, ההמלצה היא להשתמש בממתיקים טבעיים על מנת להמתיק משקאות ומזונות. קיימים ממתיקים טבעיים רבים, ביניהם דבש, רסק תפוחים, קינמון, תמרים וסירופ מייפל.

כדאי לקרוא >> איך להכין צבעי מאכל טבעיים בבית

לכל אחד מתחשק משהו מתוק מדי פעם וזה בסדר גמור. אולם, בין אם אתם בוחרים בממתיקים מלאכותיים או בממתיקים טבעיים, תמיד הקפידו לצרוך את המתוק במידה מבוקרת. אם המתוק שנמצא בפירות, בדבש ובסוכר רגיל אינו מספק אתכם, אתם בהחלט יכולים להשתמש בממתיקים מלאכותיים כדי להמתיק לכם את היום ובו בזמן לשמור על משקל גוף תקין. בכל מקרה, מומלץ להיוועץ ברופא או בדיאטנית לפני שינוי הרגלי האכילה שלכם.

כתבו לנו

הניוזלטר של פודיקהניוזלטר של פודיק

קבלו למייל מתכונים חדשים וכתבות מעניינות

check_http_searchstring_elasticode_co_il