פודיק - Foodik

המדריך המלא לשימוש בסיר לחץ

שתפו:
עודכן ב- 10 בפברואר 2021
26678 צפיות
רבים נמנעים משימוש בסיר לחץ, משום שהם חוששים להסתבך ולהשתמש בו בצורה לא בטיחותית. אולם, עם קצת תרגול, ההפעלה של סיר הלחץ היא פשוטה למדי. סיר הלחץ חוסך בחשמל או בגז ויכול לקצר לכם משמעותית את זמן הבישול של קטניות, בשרים וירקות קשים, תוך שמירה על הטעמים והערכים התזונתיים שלהם. במדריך של "פודיק" תמצאו את כל מה שאתם צריכים לדעת על בישול בסיר לחץ.
ההיסטוריה של סירי הלחץ מתחילה בסוף המאה ה-17, כשהמדען דניס פאפין המציא את אב הטיפוס של סירי הלחץ. אולם, רק באמצע המאה ה-19 החלו לייצר סירי לחץ, שהיו עשויים בזמנו מיציקת ברזל. הטכנולוגיה הלכה והשתכללה, כך שהיום סירי הלחץ הם הרבה יותר איכותיים ובטיחותיים.

איך פועל סיר לחץ?
כשמפעילים סיר לחץ, מתחילים להיווצר בו אדים והטמפרטורה שבו מזנקת. בסיר רגיל, הטמפרטורה המרבית היא כ-100 מעלות צלסיוס, בעוד שבסיר לחץ הטמפרטורה מגיעה עד ל-120 מעלות לערך. תוך זמן קצר, האדים שנוצרים בסיר הופכים לקיטור, והוא חודר לתוך המזונות שבסיר, מפרק ומרכך אותם. כך, זמן הבישול מתקצר באופן משמעותי, לעיתים אפילו בחצי.

כדאי לקרוא >> טיפים שימושיים להקפאת המזון שלכם

מה אפשר לבשל בסיר לחץ?
סיר לחץ מתאים לבישול מזונות, הדורשים בישול ארוך בנוזלים. כלומר, אתם יכולים לבשל בו קטניות, צלי בשר, ירקות קשים, תפוחי אדמה, חמין וכל סוג אחר של מזון קשה. הסיר אינו מתאים לטיגון קצר.

כדאי לקרוא >> המדריך השלם להכנת ביצה קשה

איך כדאי לבחור סיר לחץ?
כשאתם ניגשים לרכוש סיר לחץ בחנות, מומלץ להסתכל על מספר פרמטרים, שיעזרו לכם לבחור את סיר הלחץ המתאים ביותר עבורכם:
• נפח הסיר: סיר הלחץ אמור לשמש אתכם לתבשילים רבים ולכן מומלץ לבחור בנפח, שמתאים עבור מספר הנפשות בבית. סיר בנפח של עד 5 ליטרים מתאים למשפחות קטנות של עד שלוש נפשות. סיר בעל נפח של 4-7 ליטרים מתאים למשפחות של עד חמש נפשות וסיר בעל נפח של 7-10 ליטרים מתאים למשפחות גדולות של מעל חמש נפשות או למשפחות שנוטות לארח לעיתים קרובות.
• חומר הסיר: וודאו שהסיר עשוי מחומרים איכותיים, שיחזיקו מעמד לאורך שנים. מומלץ לבחור בסיר העשוי מפלדת אל חלד או מכל חומר אחר העמיד לאורך זמן.
• סימונים פנימיים: מומלץ לבחור בסיר בעל סימונים פנימיים, שיראו לכם כמה נוזלים אתם צריכים להכניס לסיר ודברים חשובים נוספים.
• אחריות: וודאו שיש אחריות על הסיר שלכם, כיוון שאתם כנראה תשתמשו בו לאורך שנים רבות.

כדאי לקרוא >> המדריך המושלם להמסת שוקולד

מה לבדוק לפני השימוש בסיר לחץ?
לפני שמתחילים להשתמש בסיר הלחץ, חשוב לוודא מספר דברים:
• ששסתום הלחץ נקי ושלם לגמרי. אם הוא אינו נקי, יש לנקות אותו היטב כדי שהלחץ שבסיר יהיה מאוזן ולא יעלה יתר על המידה.
• שהמכסה נסגר בצורה הרמטית על הסיר.
• שהכפתור המרכזי של ציר הלחץ נמצא על הנקודה שבה הוא במצב פתוח (Open). כלומר, שהוא אינו מצביע על אף מספר שנמצא על הציר. רק לאחר שתביאו את הסיר לרתיחה, תשתמשו בציר הלחץ.
אם יש ספק לגבי שלמות חלקיו השונים של סיר הלחץ, יש להביא אותו לבדיקה. אם נוצר בלאי, חשוב להחליף את החלקים הבלואים כדי לשמור על בטיחות מרבית.

כדאי לקרוא >> איך לתקן תקלות באפייה ובבישול

איך מפעילים סיר לחץ?
קיימים מגוון סוגים של סירי לחץ, כך שאנו ממליצים לקרוא את הוראות היצרן לפני שאתם משתמשים בסיר הלחץ שלכם. לכל סיר לחץ יש מכסה בעל שסתום בטיחות וווסת, האחראי לשחרר את האדים החוצה. יש להבריג את המכסה לסיר באמצעות דפנות שמתלבשות עליו או באמצעות בורג מיוחד. שימו לב, שברגע שהסיר יתחיל לפעול ולשחרר קיטור, לא תוכלו לפתוח את המכסה.
הניחו בתוך סיר הלחץ את מרכיבי התבשיל ומלאו את הסיר במים או בנוזל אחר. חשוב לזכור, שאי אפשר להפעיל סיר לחץ ללא נוזלים. הנוזלים צריכים למלא לפחות רבע מתכולת הסיר. ברוב הסירים קיים קו מקסימום, שהוא הקו העליון שאליו הנוזלים יכולים להגיע. שימוש בסיר הלחץ ללא נוזלים עלול להוביל לנזק בלתי הפיך לסיר. בנוסף, מומלץ להוסיף מעט שמן זית, כיוון שזה מונע היווצרות קצף בזמן הבישול.
את הבישול עצמו מתחילים על להבה גבוהה ללא מכסה. רק לאחר שהתבשיל מגיע לרתיחה, נועלים את המכסה לסיר. כדי לנעול את המכסה, סובבו אותו סיבוב קטן שמאלה וסגרו באמצעות סוגר הבטיחות. הביאו את הסיר למצב של לחץ באמצעות הכפתור המיועד לכך והנמיכו את האש. יש להשגיח על סיר הלחץ לאורך כל זמן הבישול. כשנוצר לחץ בסיר, אתם תראו שנפלטים אדים דרך הווסת. זה סימן עבורכם להנמיך את עוצמת הלהבה. אם תרצו להוסיף תבלינים או לבדוק האם התבשיל מוכן, חשוב לעשות זאת רק לאחר ששחררתם את הלחץ. כדי לשחרר את הלחץ, יש לכבות את האש ולהמתין כרבע שעה. בחלק מהסירים קיים גם כפתור לשחרור אדים. כדי להמשיך בבישול, יש לנעול את המכסה מחדש ולהביא את הסיר ללחץ. בכל פעם שאתם פותחים את הסיר, יש להרחיק את הפנים ואת הידיים שלכם מפתח הסיר, כדי להימנע מכוויות.

כדאי לקרוא >> איך לבחור, לנקות ולבשל ארטישוק שלם

מה אם אין לחץ בסיר?
אם לא נוצר לחץ בסיר, כנראה שאין מספיק נוזלים בסיר, שעוצמת החום נמוכה מדי או שקיים משהו שחוסם את השסתום. בכל מקרה, יש לכבות את האש, להמתין כרבע שעה ורק לאחר מכן לפתוח את הסיר כדי לנסות להבין מהי הבעיה.

כדאי לקרוא >> איך הופכים מתכון לטבעוני?

איך מנקים סיר לחץ?
חשוב לקרוא את הוראות היצרן. בדרך כלל, יש לשטוף את סיר הלחץ באופן ידני או במדיח כלים. חשוב לבדוק ששסתום הבטיחות, החריר על המכסה והווסת לא נסתמו מהתבשיל.

כדאי לקרוא >> טיפים לאחסון נכון של מזון יבש

טיפים נוספים:
• סיר הלחץ יכול לשמש ככלי אידוי נהדר. לכן, אם אתם אוהבים לבשל באמצעות אידוי, מומלץ לבחור בסיר לחץ שמאפשר תליית רשת אידוי פנימית. כך, תוכלו לנצל את האדים הנוצרים בסיר הלחץ כדי לאדות ירקות ומזונות נוספים.
• כדי להוסיף טעם עסיסי למזונות מסוימים, כמו בשר או בצל, מומלץ לטגן אותם קלות לפני הכנסתם לסיר הלחץ.

כדאי לקרוא >> טיפים לניקוי יסודי של המטבח שלכם

כעת, תוכלו להשתמש בסיר לחץ ללא חשש ולחסוך לכם זמן וכסף. שיהיה בתיאבון!

כתבו לנו

הניוזלטר של פודיקהניוזלטר של פודיק

קבלו למייל מתכונים חדשים וכתבות מעניינות

check_http_searchstring_elasticode_co_il