פודיק - Foodik

דיאטה קטוגנית – מהי והאם היא מתאימה לכם?

שתפו:
עודכן ב- 10 ביוני 2021
2265 צפיות
כבר שמעתם על דיאטה קטוגנית? הדיאטה הזו מבוססת על תזונה דלה בפחמימות ועתירת שומנים. היא נמצאת בשימוש כבר כמאה שנה. במקור, היא נוצרה על מנת לטפל בהתקפי אפילפסיה והוכחה כיעילה מאד, בייחוד בקרב ילדים. בשנים האחרונות, השימוש בדיאטה הורחב גם לטיפול במצבים רפואיים אחרים, כמו סכרת ומחלות לב שונות, ויש שמשתמשים בה כדי לשפר ביצועים ספורטיביים. אז מהי בדיוק הדיאטה הזאת והאם היא מתאימה לכם? צוות אתר "פודיק" כאן כדי לענות לכם על כל השאלות.

כדאי לקרוא >> מה זה אינדקס גליקמי?

מה עושים בדיאטה קטוגנית?
כדי להתחיל בדיאטה קטוגנית, אתם צריכים להוציא פחמימות מהתפריט היומי שלכם. כלומר, לצמצם באופן משמעותי את אכילתם של מזונות כמו דגנים, לחם, קטניות, ירקות שורש ופירות. במקביל, יש לצרוך יותר שומנים, חלבונים וירקות.
הגוף שלנו תמיד יעדיף פחמימות כאנרגיה זמינה, אך בלית ברירה, הוא יפנה לשימוש בשומנים. בדרך כלל, ייקח לו בין יומיים לארבעה ימים לעבור מניצול הפחמימות לניצול השומנים. זאת, בתנאי שכמות הפחמימות בתפריט נמצאת בטווח שבין 20 ל-50 גרם ליום. ואז, במקום לנצל את הגלוקוז שמגיע מהפחמימות, הגוף שלנו יתחיל לפרק את מאגרי השומן שלנו. תהליך זה יביא לשחרור של חומרים הנקראים קטונים למערכת הדם. והגוף ינצל את הקטונים האלה כמקור לאנרגיה זמינה.

כדאי לקרוא >> למה צריך לשתות מים?

אז מה אפשר לאכול?
כאמור, בדיאטה קטוגנית מצמצמים את כמות הפחמימות במידה ניכרת. כלומר, יש להפסיק או להפחית במידה משמעותית את האכילה של לחם, תפוחי אדמה, דגנים ופירות. במקום כל אלו, יש לצרוך כמויות גדולות של שומן, חלבון וירקות. הנה כמה הצעות למזונות שאפשר לאכול בדיאטה קטוגנית:
דגנים שומניים: מקרל, פורל, סלמון וטונה.
בשר: סטייקים, נקניקים, עופות הודו, בשר אדום.
ביצים: חשוב שהן יהיו מרובות אומגה 3.
חמאה, שמנת וגבינות: חשוב שהגבינות לא יהיו מעובדות, למשל גבינה כחולה, גבינת צ'דר או גבינת מוצרלה.
שמנים בריאים: שמן קוקוס, שמן אבוקדו ושמן זית כתית.
אבוקדו: חשוב שיהיה טרי.
גרעינים, זרעים ואגוזים: אגוזי מלך, זרעי דלעת, זרעי פשתן, שקדים, זרעי צ'יה וכדומה.
ירקות דלים בפחמימות: עגבניות, פלפלים, בצלים וירקות ירוקים.

כדאי לקרוא >> תזונה מאוזנת: הדרך המומלצת לירידה במשקל

יש תופעות לוואי?
אכן, בדיאטה קטוגנית יש גם תופעות לוואי. בין היתר, אתם עלולים לסבול מבחילות והקאות, ריח של אצטון מהפה, עצירות, בעיות שינה ותחושת עייפות וחולשה בימים הראשונים של הדיאטה. כדי לנסות לצמצם ככל הניתן את התופעות הללו, רצוי להתחיל בשבועות הראשונים עם דיאטה רגילה דלת פחמימות ורק לאחר מכן לעבור לדיאטה נטולת פחמימות. כך, תוכלו להרגיל את גופכם לתזונה החדשה. בנוסף, הדיאטה יכולה להשפיע על מאזן המים והמינרלים של הגוף, לכן מומלץ להוסיף מעט יותר מלח לארוחות שלכם או ליטול תוספי נתרן, אשלגן ומגנזיום.
קיימות גם תופעות לוואי חמורות יותר, כמו אבנים בכליות. אכילה מוגברת של חלבונים וניצול השומן כמקור אנרגיה עלולים להקשות על תפקודן של הכליות ולגרום להיווצרותם של אבנים בכליות. במצב כזה, יש לפנות לייעוץ רפואי בהקדם.
בכל מקרה, הדיאטה הקטוגנית אינה מומלצת כלל וכלל לאנשים עם תפקודי כליה ירודים, לנשים הרות ולאנשים עם סכרת שנוטלים טיפול תרופתי מסוג מעקבי SGLT2.

כדאי לקרוא >> 8 תבלינים לחיים בריאים יותר

ומה היתרונות הבריאותיים?
ההתנזרות מפחמימות היא קשה. אך, אם מתמידים בדיאטה הקטוגנית, היא יכולה להועיל במצבים הרפואיים הבאים:
אפילפסיה: על פי מחקרים, הדיאטה הקטוגנית יעילה מאד במניעת התקפים אפילפטיים, ממש כמו טיפול תרופתי. בשל ההצלחה בטיפול באפילפסיה, ישנן השערות שהדיאטה יכולה להועיל גם במצבים נוירולוגיים נוספים כמו פרקינסון, סרטן המוח, טרשת נפוצה, אלצהיימר ואוטיזם. אולם, אלו השערות בלבד, כיוון שטרם נעשו ניסויים קליניים בבני אדם.
מחלות לב: על פי מספר מחקרים, נראה שדיאטה קטוגנית מעלה את הכולסטרול הטוב ומפחיתה את הכולסטרול הרע בדם, מה שמפחית את התפתחותם והחמרתם של מחלות לב. לא ברור מדוע זה קורה, אך ההשערה היא שבשל ההימנעות מפחמימות, הגוף מייצר פחות אינסולין, מה שמביא לייצור מופחת של כולסטרול.
עודף משקל: רבים פונים לדיאטה הקטוגנית כדי לרדת במשקל. הדיאטה הקטוגנית אומנם גורמת לירידה מהירה במשקל בחודשים הראשונים, אך לא יעילה יותר מדיאטות אחרות. זאת, כיוון שקצב הירידה משתווה כעבור חצי שנה עד שנה.
סכרת: צריכה כמעט אפסית של פחמימות גורמת לייצור מופחת של אינסולין. לכן, נראה כי קיימת לדיאטה הזו יתרון קצר טווח באיזון רמות הסוכר בקרב אנשים עם סכרת סוג 2. אך, היא פופולארית גם בקרב אנשים עם סכרת סוג 1.
שיפור הביצועים הספורטיביים: הדיאטה הקטוגנית יעילה במיוחד לאנשים העוסקים באימוני סיבולת, כמו רוכבי אופניים או רצים למרחקים ארוכים. זאת, כיוון שהיא משפרת את היחס של שריר-שומן ומעלה את כמות החמצן שאנו יכולים לנצל בזמן האימון. עם זאת, קיימות דיאטות יעילות יותר לשיפור הביצועים הספורטיביים. לכן, אם אינכם מסוגלים להתמיד בדיאטה הקטוגנית, ייתכן שתעדיפו דיאטות אחרות.
אקנה: פחמימות גורמות בין היתר לאקנה מוגבר. לכן, קיים היגיון בכך שצמצום בצריכת הפחמימות תביא לשיפור במצבי אקנה. אולם, טרם התבצעו מחקרים קליניים מקיפים בנושא.

כדאי לקרוא >> סגולות האבוקדו ולמה הוא בריא

לסיכום:
הדיאטה הקטוגנית יכולה להועיל במצבים רפואיים רבים. אולם, לפני שאתם מתחילים בדיאטה הזו, חובה להיוועץ ברופא או תזונאית, שיוכלו להדריך אתכם כיצד לעשות את זה בצורה הנכונה.
בנוסף, חשוב לקחת בחשבון שזו מחויבות לאורך זמן. אם תפסיקו את הדיאטה לאחר מספר שבועות או מספר חודשים בלבד, זה עלול להוביל לתוצאה הפוכה ממה שפיללתם. שינויים קיצוניים בהרגלי התזונה עלולים לגרום לתנודות במשקל, מצב שהוא פחות בריא מעודף משקל קבוע. לא משנה באיזו דיאטה תבחרו, חשוב לשמור על הבריאות ולעשות זאת נכון.
חשוב להדגיש שהכתבה אינה מהווה ייעוץ רפואי או תזונתי אלא רק מספקת מידע על דיאטה קטוגנית.

כדאי לקרוא >> איך להכין אוכל בריא יותר

כתבו לנו

הניוזלטר של פודיקהניוזלטר של פודיק

קבלו למייל מתכונים חדשים וכתבות מעניינות

check_http_searchstring_elasticode_co_il