פודיק - Foodik

איך אוכל משפיע על הבריאות שלנו?

שתפו:
עודכן ב- 14 ביוני 2021
2925 צפיות
האם שמתם לב שהאוכל שאתם אוכלים משפיע על מצב הרוח שלכם ובכלל, על בריאותכם הכללית? כבר לפני אלפי שנים, הוגי הרפואה הסינית זיהו קשר מובהק בין מה שאנו אוכלים לבין מצבנו הגופני והבריאותי. הם אף הגדילו לעשות והגדירו אילו מזונות כדאי לאכול במצבים נפשיים מסוימים, במחלות מסוימות ובכל אחת מעונות השנה. גם הרמב"ם, מגדולי הפוסקים היהודים, המליץ על תזונה נכונה כדי לשמור על בריאות הגוף והנפש. ומה אומרים על זה המחקרים של ימינו? איך אפשר לשמור על בריאות מאוזנת בעידן השפע שלנו?

מחקרים עכשוויים מראים קשר ברור בין האוכל שאנו אוכלים לבין בריאותנו. לפי המחקרים, אכילה נכונה ומזינה יכולה לשמור על בריאותנו, לחזק את המערכת החיסונית שלנו, לשפר את מצב רוחנו, להאט תהליכי הזדקנות ולהגביר את המרץ והחיוניות. יש הפרעות ומחלות שונות, שמושפעות ישירות מהתזונה שלנו, כמו תופעת גזים, עצירות או בעיות אחרות בתפקוד מערכת העיכול. פעמים רבות, מצבים של סכרת, מיגרנות, עייפות כרונית והשמנה הם תוצאה ישירה של תזונה לקויה. לכן, אכילה נכונה ומאוזנת של ירקות, פירות, קטניות, דגנים וחלבונים מהחי ומהצומח יכולה לשפר פלאים את הבריאות שלנו.

כל מה שאנחנו אוכלים, מגיע בסופו של דבר למוח שלנו ומשפיע על בריאותנו הכללית. האוכל עובר דרך מערכת העיכול ומתפרק שם לחומרי גלם, שנשלחים אל מערכת הדם. המערכת הזו מעבירה את חומרי הגלם לאיברים שונים בגוף, שם החומרים מפורקים פעם שנייה ושלישית. כל איבר בגוף מנצל את החומרים שהוא זקוק להם. החומרים האלו מגיעים גם למוח ומשפיעים על התהליכים הכימיים המתרחשים בו. המוח זקוק לפי שתיים יותר אנרגיה מתאי הגוף האחרים כדי לתפקד ביעילות ולכן, חשוב לספק לו אנרגיה וחומרי גלם איכותיים בתדירות קבועה.

כדאי לקרוא >> דיאטה קטוגנית - מהי ולמי היא מתאימה?

אז איך אפשר לשמור על תזונה מאוזנת?
בעידן שלנו, שבו קיים שפע גדול מבחינת מזון, קשה יותר להקפיד על תזונה מאוזנת. אולם, הדבר ללא ספק אפשרי. באופן כללי, חשוב לצרוך מדי יום את הוויטמינים תיאמין (B1), ריבופלאבין (B2), קרוטין (פרט ויטמין A) ואת מינרל הברזל. צריכה יומיומית שלהם תחזק את תפקודי המוח ותשפר את הזיכרון ויכולת המחשבה. אז מאיפה משיגים את החומרים הללו? הנה כמה מקורות מצוינים:
ויטמין תיאמין: אפשר להשיג משעועית, חיטה, אגוזים ובשר.
ויטמין ריבופלאבין: אפשר להשיג מחלב, אגוזים, שקדים וכבד.
ויטמין קרוטין: אפשר להשיג מעלים ירוקים ומירקות ופירות כתומים.
ברזל: אפשר להשיג מבשר אדום, כבד ועלים ירוקים.

כדאי לקרוא >> מה זה אינדקס גליקמי?

ועוד כמה טיפים:
- איכלו יותר פירות וירקות טריים. ככל שאנו מתבגרים, כך הסיכון לדחק חמצוני עולה. הדחק החמצוני הוא הגורם המרכזי המוביל לחסימת כלי דם המגיעים ללב ולמוח. לכן, כדי לצמצם את התפתחות הדחק החמצוני, מומלץ לצרוך מזונות עשירים בנוגדי חמצון, כמו פירות וירקות. משרד הבריאות ממליץ לאכול לפחות חמישה פירות וירקות ביום, מסוגים ובצבעים שונים. נוגדי החמצון יכולים לסייע בצמצום הרדיקלים החופשיים בתאי הגוף והמוח. כלומר, אכילה של פירות וירקות יכולה לצמצם את הסיכוי להתפתחות מחלות שונות, כמו סכרת, אלצהיימר, סרטן ומחלות לב. הפירות והירקות העשירים ביותר בנוגדי חמצון הם תפוזים, דובדבנים, חמוציות, צימוקים, ענבים שחורים, כרוב ניצנים, תרד, גמבה, תירס, ברוקולי ובצל.
- שלבו בתפריט שלכם דגים וביצים. המזונות הללו הם מקור מצוין לוויטמין B12, שמשפר את הזיכרון ומונע התפתחות של בעיות נוירולוגיות. אם אתם חשים קשיים בזיכרון, מומלץ לבצע בדיקת דם כדי לבדוק את רמת ויטמין B12 שלכם ובמידת הצורך, להשלים את החסר באמצעות תזונה נכונה יותר או באמצעות תוספי מזון. דגים מומלצים הם דגי מים עמוקים, כמו טונה, סלמון ומקרל. אפשר גם לצרוך בשר אדום בכמות מצומצמת.
- שימו לב לשומנים שאתם צורכים. תאי המוח שלנו מורכבים בין היתר משומנים, וסוג השומן שנמצא בתאים הוא שיקבע את תפקוד המוח. לפי מספר מחקרים, שומן מסוג אומגה 3, שנמצא בדגים, ושומן חד בלתי רווי, שנמצא בשמן זית ובטחינה, מגנים על תאי העצב של המוח ומשפרים את תפקודם. לעומת זאת, שומן מסוג אומגה 6 ושומן רב בלתי רווי, שנמצאים בשמן סויה ובעופות, הם שומנים שעוברים חמצון ולכן יכולים להזיק למוח. לכן, יש לצמצם ככל האפשר את האכילה של מזונות אלה. מומלץ לאכול מנת דג פעמיים עד שלוש פעמים בשבוע.
- צמצמו בסוכר. לסוכר יש השפעות הרסניות על הגוף והמוח שלנו והוא אף גורם להתמכרות. לכן, מומלץ להימנע ככל האפשר מצריכת סוכר ולהפחית את כמויות הסוכר שאתם מכניסים לתה, לקפה ולמזונות שונים.
- שתו הרבה מים. האוכל חשוב, אבל לא רק. כדי לשמור על בריאות איתנה, חשוב לצרוך גם כמויות מספקות של מים. כלומר, כ-10 כוסות מים ביום ובהתאם לתנאי מזג האוויר. התייבשות עלולה להוביל לפגיעה בזיכרון לטווח הקצר, לירידה בריכוז, לקשיים בלמידה, לכאבי ראש ולעייפות.
- שתו אלכוהול במידה. שתייה מרובה של אלכוהול עלולה לגרום נזק בלתי הפיך למערכות הגוף השונות וגם למוח. אך, אם תקפידו לשתות אלכוהול במידה, ובייחוד יין אדום, זה יכול לחזק את הזיכרון ולהפחית את הסיכוי להתקפי לב. הכמות המומלצת היא בין שתיים לארבע כוסות יין אדום בשבוע.
- הימנעו מג'אנק פוד. מחקרים רבים מצביעים על קשר בין אכילת מזון מעובד וג'אנק פוד לבין דיכאון והפרעות קשב. זאת, כיוון שמאכלים אלו מכניסים לגוף שומנים, סוכרים וחומרים לא בריאים, שתורמים להתחמצנות מואצת של המוח ושל איברים אחרים בגוף. לכן, יש להימנע מאכילתם ככל האפשר.

כדאי לקרוא >> תזונה מאוזנת: הדרך המומלצת לירידה במשקל

כעת, כשהבנתם עד כמה חשוב לשמור על תזונה מאוזנת, הגיע הזמן ליישם ולתדלק את הגוף שלכם באמצעות מזון בריא ואיכותי. הקפידו לאכול ארוחות מסודרות ומזינות, מלאות בירקות, בפירות, בדגנים, בדגים ובמזונות נוספים, שיספקו לכם את הוויטמינים והמינרלים שאתם צריכים.

כדאי לקרוא >> איך להכין אוכל בריא יותר

כתבו לנו

הניוזלטר של פודיקהניוזלטר של פודיק

קבלו למייל מתכונים חדשים וכתבות מעניינות

check_http_searchstring_elasticode_co_il