סגולות האבוקדו למה הוא בריא

האבוקדו הוא מהפירות הפופולאריים והמזינים ביותר בטבע, אך רבים חוששים שהוא משמין ולכן נמנעים מצריכתו על בסיס יומיומי. האמת היא שהאבוקדו מכיל בעיקר שומן בלתי רווי, שאינו מכיל כולסטרול ונחשב לשומן בריא וחיוני לגופנו. מעבר לזה, האבוקדו עשיר במגוון ערכים תזונתיים נוספים. במאמר זה נספר לכם על סגולותיו של האבוקדו ולמה הוא כל כך בריא. נציע לכם גם כמה דרכים לזרז את ריכוכו ולמנוע ממנו להשחיר.
עץ האבוקדו מגיע במקור ממקסיקו וממרכז אמריקה. כשהפורטוגלים והספרדים טעמו מהאבוקדו, הם התלהבו ממנו כל כך, שהם החליטו לייבא אותו אל ארצות המוצא שלהם. כך, עץ האבוקדו הלך והתפשט ברחבי העולם.

כדאי לקרוא >> היתרונות הבריאותיים של הפלפלים השונים

יתרונות בריאותיים של האבוקדו:
מסייע לירידה במשקל: בניגוד לסברה שאבוקדו משמין, ישנם מחקרים המצביעים על כך, שבדיוק ההפך הוא הנכון. לפי מחקרים אלו, צריכה של עד חצי אבוקדו ביום עשויה לסייע לירידה במשקל. האבוקדו יעיל בדיאטה, כיוון שהוא עשיר בסיבים תזונתיים, מספק תחושת שובע לאורך זמן ושומר על רמות מאוזנות של סוכר בדם.
עשיר בוויטמינים ומינרלים: באבוקדו קיימים ויטמינים ומינרלים רבים, ביניהם ויטמין A, ויטמין K, ויטמין E, ויטמין C, ויטמין B, חומצה פולית, אבץ, סידן, אשלגן, ברזל ומגנזיום. ויטמין E נמצא באבוקדו בכמויות גדולות מאד, וזהו רכיב חשוב ביותר, שמתפקד כנוגד חמצון עוצמתי המגן על תאי הגוף השונים. ויטמין E נחשב גם כוויטמין שתורם רבות לבריאות העור.
מפחית את רמות הכולסטרול בדם: האבוקדו מכיל סיבים תזונתיים רבים, התורמים להפחתת כמות הכולסטרול הרע והעלאת כמויות הכולסטרול הטוב בדם. בנוסף, האבוקדו מכיל פיטוסטרולים, תרכובות טבעיות הדומות במבנה שלהן לכולסטרול ומפחיתות את ספיגתו במעי.
תורם לאיזון לחץ הדם: באבוקדו יש כמות גבוהה של אשלגן לצד כמות מועטה של נתרן – וזה תורם לאיזון לחץ הדם. לכן, הוא מומלץ במיוחד עבור הסובלים מלחץ דם גבוה.
מתאים לסוכרתיים: בניגוד לפירות אחרים, המכילים סוכר, לאבוקדו אין ממד גליקמי והוא אינו מכיל סוכר. לכן, הוא מסייע באיזון רמות הסוכר בדם ומתאים מאד לאנשים הנמנעים מסוכר.
מקור טוב לחלבון: האבוקדו מכיל כמויות גבוהות של חומצות אמינו, שנחשבות לאבן יסוד בבניית חלבון. כך, צמחונים וטבעונים, שנמנעים מצריכת מאכלים מהחי, יכולים להשיג חלבון איכותי מהאבוקדו.
שומר על בריאות הכבד: ישנם מחקרים הטוענים שחומצות השומן של האבוקדו מסייעות לשמור על תאי הכבד.
משפר את מצב הרוח: האבוקדו לוקח חלק בייצור הסרטונין, שהינו מוליך עצבי המשרה תחושת רוגע בגוף.

כדאי לקרוא >> האם זה בריא לשתות קפה?

מה לגבי שמן אבוקדו?
כמו אבוקדו, גם שמן אבוקדו יכול להועיל לבריאות. בכף אחת של שמן אבוקדו יש כ-90 קלוריות, כשמתוכן כ-70% הן חומצה אולאית. בנוסף, שמן אבוקדו מכיל כמויות גדולות של ויטמין E, שהינו נוגד חמצון עוצמתי, ונוגדי חמצון נוספים.

כדאי לקרוא >> תזונה מאוזנת: הדרך המומלצת לירידה במשקל

הכירו את זני האבוקדו השונים ומתי הם מבשילים:
קיימים זנים שונים של אבוקדו. כדי שהאבוקדו יהיה רך, הוא צריך להגיע לרמת הבשלה מסוימת, שנקבעת על פי אחוזי השמן הקיימים בו. אם הוא נקטף לפני שהגיע לרמת ההבשלה הרצויה, הוא לא יתרכך לעולם. אז איך יודעים אם האבוקדו נקטף כשהוא הגיע לרמת ההבשלה הנכונה? בתור צרכנים, אין לנו יכולת לדעת. כל שאנו יכולים לעשות הוא לרכוש זני אבוקדו, שאנו יודעים שהיו אמורים כבר להבשיל. ריכזנו עבורכם מידע אודות מועדי ההבשלה של הזנים הנפוצים ביותר בארץ:
מאמצע מרץ עד אמצע אוגוסט: מועד ההבשלה של זן ריד, שהינו זן עגול בעל קליפה עבה ומעט מחוספסת.
מה-10 באוגוסט: מועד ההבשלה של זן טיג, שהינו זן אליפטי בעל קליפה דקה, חלקה, מבריקה וירוקה.
מה-20 באוגוסט: מועד ההבשלה של זן גליל, שהינו זן אליפטי בעל קליפה דקה, הדומה מאד לזן טיג.
מה-20 בספטמבר: מועד ההבשלה של זן אטינגר, שהינו זן צר ואליפטי בעל קליפה דקה וחלקה.
מאמצע נובמבר עד אפריל: מועד ההבשלה של זן האס, שהינו זן אליפטי, אגסי, בעל קליפה עבה, מחוספסת וגמישה. זהו מהזנים האהובים ביותר בשוק.
ישנם זנים נוספים, אך הזנים הטובים ביותר הם אלו שנמכרים במהלך החורף.

כדאי לקרוא >> תחליפי ביצים שכדאי להכיר

איך אפשר לרכך אבוקדו?
לעיתים אנו רוכשים אבוקדו כשהוא עוד קשה וזקוק לזמן כדי להבשיל ולהתרכך לחלוטין. באופן טבעי, האבוקדו מייצר גז אתילן, שעוזר לו להבשיל ולהתרכך לאורך זמן. הנה לכם שתי שיטות לזרז את התהליך כדי לרכך את האבוקדו שלכם:
שמרו את האבוקדו בכלי אטום, כשהוא עטוף בנייר יחד עם תפוח עץ או בננה. כמו האבוקדו, גם הפירות האלו משחררים אתילן, כך שההבשלה תהיה מהירה יותר.
עטפו את האבוקדו בנייר כסף והניחו אותו על נייר אפייה בתנור. חממו אותו בחום של 200 מעלות למשך כעשר דקות או עד שהוא מתרכך. אם הוא קשה במיוחד, יכול להיות שתצטרכו להמשיך לחמם אותו עוד מספר דקות.

כדאי לקרוא >> קמח כוסמין: יתרונות בריאותיים ואיך להכין

איך אפשר למנוע מהאבוקדו להשחיר?
אם כבר יצא לכם לחתוך אבוקדו, אתם וודאי מכירים את התופעה – אם אתם משאירים אותו חשוף למשך מספר דקות, הוא כבר מתחיל להשחיר. זה תהליך טבעי, שנקרא התחמצנות. כדי למנוע מהאבוקדו להשחיר, מומלץ לטפטף עליו מספר טיפות של מיץ לימון מיד לאחר החיתוך. החומצה שבלימון תמנע מהאוויר לגעת בבשר האבוקדו ולגרום להתחמצנות.
חשוב להבדיל בין התחמצנות לבין עיפוש או קלקול. התחמצנות היא תהליך שאינו מקלקל את האבוקדו. אפשר להסיר את החלק שהשחיר ולאכול את שאר האבוקדו ללא חשש. אבוקדו מעופש או מקולקל, לעומת זאת, הוא אבוקדו שהופיעו על חלקו הפנימי כתמים חומים או אפורים, והוא אינו ראוי למאכל. בנוסף, אתם תזהו בקצה שלו עובש בצבע לבנבן, שמעיד על תחילת תהליך הריקבון.

כדאי לקרוא >> 5 סיבות לשלב זרעי פשתן בתזונה שלכם

כמה אבוקדו כדאי לאכול מדי יום?
הכמות המומלצת היא בין שתיים לשש כפות ביום. אם אתם מתנהלים על סיס תפריט צמחוני או טבעוני או שאתם ממעטים בפחמימות, כדאי לצרוך שש כפות ביום, שזה שווה ערך לאבוקדו קטן שלם או לחצי אבוקדו גדול.

כדאי לקרוא >> כוסמת: 10 יתרונות בריאותיים ואיך להכין

אנשים משתמשים באבוקדו למגוון רחב של מתכונים. יש שאוכלים אותו כפי שהוא, בתוספת מעט מיץ לימון ומלח, ויש שמכינים ממנו ממרחים, משלבים אותו בסלט ואפילו מכינים ממנו קינוחים מעוררי השראה. כעת, כשאתם מבינים עד כמה האבוקדו בריא – גם אתם יכולים להתחיל לצרוך אותו על בסיס יומיומי וליהנות מיתרונותיו הבריאותיים. שיהיה בתיאבון!

כדאי לקרוא >> טיפים לבחירת הירקות הטריים ביותר

    כתבו לנו




    label-icon

    הניוזלטר של פודיק

    קבלו למייל מתכונים חדשים וכתבות מעניינות

    הירשמו כמנויים לערוץ YouTube של פודיק