כל מה שרציתם לדעת על סוכר - מידע שימושי וחשוב! כנסו! פודיק - Foodik

כל מה שרציתם לדעת על סוכר

סוכר הוא חלק בלתי נפרד מהתזונה שלנו. הוא מהווה מקור אנרגיה אדיר לגופנו, תורם לתפקוד המוח וחיוני להרכבת מולקולות הדנ"א שלנו. אך, לצד תרומותיו הרבות לגוף, הוא עלול גם להיות מסוכן אם לא צורכים אותו בצורה הנכונה. במאמר נספר לכם את כל מה שאי פעם רציתם לדעת על סוכר – מהיכן הוא מגיע, לאן הוא הולך וכיצד הוא מתנהג בגופנו.

הסוכר נמצא בטבע בפירות, בירקות, בביצים, בבשר ובמגוון מוצרי מזון נוספים. אולם, בימינו, אנו נוטים לצרוך יותר מהסוכר המעובד, שאותו מוסיפים כמעט לכל מזון מתועש, החל ממזונות בקופסאות שימורים ועד לכיכר לחם פרוס. אם אי פעם הסתכלתם ברשימת הרכיבים של מוצרים שונים, אולי זיהיתם שם את הגלוקוז, סירופ הגלוקוזה, סירופ הסוכר, הסוכרוז, סירופ התירס או עמילן מעובד. כל אלו הם למעשה רכיבים של סוכר מעובד.

כדאי לקרוא >> סגולות האבוקדו ולא הוא בריא

ניתן לחלק את הסוכר לשלושה סוגים מרכזיים:
חד סוכרים, שמורכבים ממולקולה אחת של סוכר. כך למשל, גלוקוז ופרוקטוז, הנמצאים בפירות, הם חד סוכרים.
דו סוכרים, שמורכבים משתי מולקולות מחוברות. הסוכר הלבן הוא דוגמה לסוג זה של סוכר.
רב סוכרים, שהינם שרשרת של מולקולות סוכר יחידות, המחוברות זו לזו. העמילן שמצוי באורז או בקמח הוא דוגמה לסוג זה של סוכר.
הגוף שלנו מסוגל להכניס למחזור הדם רק חד סוכרים, כך שאם הגוף נתקל בדו סוכר או ברב סוכר, הוא נאלץ לפרק אותו תחילה לחד סוכרים.

כדאי לקרוא >> 10 יתרונות בריאותיים של גריסים ואיך להכין אותם

קצת על ההיסטוריה של הסוכר המעובד:
הסוכר מופק בעיקר מקנה סוכר, שהינו עשב ממשפחות הדגניים. קנה הסוכר תורבת לפני אלפי שנים והחל להתפשט ברחבי העולם. הייתה תקופה מסוימת, שהוא אפילו גודל בארץ ישראל בצורה נרחבת. באותם ימים, הסוכר נחשב לאחד ממוצרי המזון היקרים ביותר, ורק העשירים יכלו להרשות לעצמם את התענוג המתוק.
היום, אם תסתכלו על המחיר של הסוכר, תגלו שהוא אחד מהמוצרים הזולים ביותר. במהלך המאות ה-17 וה-18 התרחשו תהליכי עיור מואצים באירופה, הקולוניאליזם התפשט ברחבי העולם ובעלי ההון חיזקו את שליטתם בכלכלה ובפוליטיקה. כל התהליכים הללו הביאו בסופו של דבר לירידה במחירו של הסוכר. מספר הפועלים במפעלים התעשייתיים ובבתי המלאכה עלה משמעותית ובעלי ההון, ששלטו במפעלים הללו, חיפשו דרכים זולות לספק אנרגיה זמינה לפועלים, כדי שהתפוקה שלהם תהיה גדולה יותר. הסוכר היה קל להכנה וסיפק אנרגיה זמינה בשפע, אך הבעיה הייתה שהוא היה יקר מדי. לכן, בעלי ההון הורו לטעת מטעים של קנה סוכר בקולוניות השונות והשתמשו בעבדים מקומיים כדי לעבד אותם. כך, הם הצליחו להוזיל את הסוכר באופן משמעותי ויכלו להשתמש בו לצרכיהם. כשבעלי ההון ראו שהשיטה שלהם פועלת, הם החלו לטעת מטעי קנה סוכר במקומות רבים נוספים וכך, הבהלה לסוכר התפשטה ברחבי העולם.

כדאי לקרוא >> היתרונות הבריאותיים של הפלפלים השונים

מה קורה לנו כשאנו צורכים יותר מדי סוכר?
במחזור הדם של אדם מבוגר יש ככפית ורבע סוכר, כלומר כ-4 גרם סוכר. לילד במשקל כ-20 קילוגרם יש כחצי כפית סוכר בדם, כלומר כ-1.5 גרם סוכר. זה אומנם נשמע מעט, אך בימינו, קשה מאד להגביל את צריכת הסוכר שלנו לכמויות האלו. ניתן בקלות לצרוך פי 30 ויותר מהכמות הנדרשת, בייחוד אם צורכים משקאות מתוקים, מוצרי מזון מקמח לבן, רטבים וקינוחים למיניהם.
כשאנו צורכים יותר מהכמות הנדרשת, הגוף נכנס למצב מגננה. המערכות השונות שואפות להשיב את רמות הסוכר בדם למצב מאוזן ולכן, הגוף צריך לפעול במהירות כדי לפנות את עודפי הסוכר ממחזור הדם. לצורך כך, הוא מפריש את הורמון האינסולין, שתפקידו בין היתר לפנות את עודפי הגלוקוז מהדם. אך, כיוון שכמות הגלוקוז כה גדולה, הוא נאלץ להפריש עוד ועוד אינסולין, מה שמעלה משמעותית את רמות האינסולין בגוף. הגלוקוז העודף אומנם מתנקה מהגוף, אך האינסולין ממשיך בפעילותו, כך שרמות הסוכר יורדות יותר מן הנדרש. רמות הסוכר שוב יוצאות מאיזון, והמוח מוציא פקודה להגדיל את כמות הסוכר בדם. לכן, גם אם כבר אכלנו משהו מתוק, עולה לנו חשק לעוד.
אצל רוב האנשים, התהליך הזה מתרחש מספר פעמים ביום ובטווח הקצר, עלול להוביל לתופעות שונות כמו דלקתיות יתר, חומציות יתר, דיכוי מערכת החיסון והפרעות קשב וריכוז. בטווח הארוך, צריכת יתר של סוכר עלולה לפגוע במערכת האחראית על ויסות רמות הסוכר בדם, מה שבסופו של דבר יוביל לסוכרת.

כדאי לקרוא >> האם זה בריא לשתות קפה?

איך אפשר לצמצם את צריכת הסוכר?
ישנן דרכים רבות להימנע מהסוכר המעובד ולצמצם משמעותית את צריכתו:
קראו את רשימת המרכיבים שנמצאת על כל מוצר ובדקו האם קיים בה סוכר מעובד. בישראל, רוב הסוכר המעובד מגיע משלושה מקורות עיקריים: סוכרוז, סירופ גלוקוזה ופחמימות פשוטות או עמילנים מעובדים. המרכיבים הללו קיימים בין היתר בחטיפים מתוקים או מלוחים, בקטשופ, במשקאות ממותקים, בסוכר הלבן או החום שאנו מוסיפים לתה שלנו, ובאורז לבן.
הימנעו מקמח לבן. בין אם אתם מכינים מאפים בבית או רוכשים את המאפים שלכם במאפייה או בסופר, מומלץ להימנע מקמח לבן. הקמח הלבן מורכב מעמילנים מעובדים, ומחקרים טוענים שאכילת לחם לבן שוות ערך לאכילת כמויות אדירות של סוכר. במקום קמח לבן, מומלץ להשתמש בקמח מלא, בכוסמין או בשיפון.
הימנעו מאורז לבן. גם האורז מכיל עמילנים מעובדים, שאינם תורמים לבריאות שלנו. לכן, עדיף להשתמש באורז מלא או בדגנים אחרים, כמו שיבולת שועל, קינואה וכוסמת.
וותרו על הסוכר בקפה או בתה. אם אתם אוהבים לשתות את הקפה או את התה שלכם עם כפית או שתיים סוכר, אולי כדאי לשנות הרגלים ולצמצם את כמות הסוכר שאתם מכניסים למשקאות החמים שלכם. זכרו – זה הכול עניין של הרגל.
המתיקו את היום שלכם עם פירות. אם בכל זאת מתחשק לכם משהו מתוק, אתם יכולים להתענג על פרי עסיסי ומתוק. מחקרים טוענים שאכילת פירות תורמת ליכולות הוויסות של רמות הסוכר בדם ואינה מזיקה לבריאות.

כדאי לקרוא >> תזונה מאוזנת: הדריך המומלצת לירידה במשקל

חשוב מאד לעקוב אחר כמות הסוכר המעובד שאנו מכניסים לגופנו, כדי שנוכל להבטיח לעצמנו שנים ארוכות של בריאות והנאה.

    כתבו לנו




    label-icon

    הניוזלטר של פודיק

    קבלו למייל מתכונים חדשים וכתבות מעניינות

    הירשמו כמנויים לערוץ YouTube של פודיק