פודיק - Foodik

למה כדאי לאכול לחם שיפון + טיפים לאפייה

שתפו:
עודכן ב- 25 באפריל 2021
4786 צפיות
בשנים האחרונות, יותר ויותר אנשים עוברים לאורח חיים בריא ומעדיפים לצרוך לחמים מדגנים מלאים על פני לחמים לבנים. אם גם אתם מחפשים תחליף בריא ללחם לבן, כדאי לכם להכיר את לחם השיפון. השיפון נחשב לאחד מהדגנים הבריאים והמזינים ביותר. ריכזנו עבורכם את היתרונות הבריאותיים הרבים של לחם השיפון, כדי שתוכלו להחליט בעצמכם האם כדאי לכם לשלב אותו בתזונה היומיומית שלכם. ובסוף – גם כמה טיפים לאפייה נכונה עם קמח שיפון.

כדאי לקרוא >> קמח כוסמין: יתרונות בריאותיים וטיפים שימושיים

אז למה כדאי לצרוך לחם שיפון?
עשיר בסיבים תזונתיים: בלחם שיפון כמות גדולה של סיבים תזונתיים. בהשוואה לקמח מלא, המכיל 15 גרם סיבים תזונתיים, בקמח השיפון קיימים 18 גרם סיבים תזונתיים. סיבים תזונתיים חשובים מאד לבריאות הגוף, יכולים לסייע בהפחתת רמות הכולסטרול בדם, בשמירה על תחושת שובע לאורך זמן ובשמירה על מערכת עיכול תקינה. כל אלו יכולים לעזור גם בירידה במשקל ושמירה על משקל גוף תקין.
עשיר בוויטמינים מקבוצת B: ויטמינים מקבוצת B חשובים מאד לשמירה על פעילות מוחית תקינה ועל בריאות מערכת העצבים. בנוסף, הם תורמים לבריאות השיער, העור, הכבד, מערכת העיכול והעיניים.
מתאים לסוכרתיים: לחם שיפון מכיל ערכים גליקמיים נמוכים, מה שאומר שהוא נספג באיטיות ולכן, גורם לעלייה מתונה ברמות הסוכר והאינסולין בדם. לקמח שיפון ערך גליקמי נמוך יותר מזה הנמצא בקמח חיטה מלא, לכן רבים ממליצים על לחם השיפון לסוכרתיים. בנוסף, הערך הגליקמי הנמוך מסייע בהפחתת רמות הכולסטרול בדם, בהפחתת הסיכון ללקות במחלות לב ובשמירה על משקל גוף תקין.
שומר עליכם ערניים: לעיתים קורה שאנו אוכלים מאכל מסוים ומרגישים עייפים מספר שעות לאחר מכן. לא כך עם לחם השיפון. כפי שכבר ציינו, בשל האינדקס הגליקמי הנמוך שלו, השיפון גורם לעלייה מתונה ברמות הסוכר ולכן, לא קורה מצב של צניחת סוכר, שמובילה לעייפות.
עשוי לשמור על בריאות העצם: בלחם שיפון קיימים אחוזים גבוהים של סידן, מנגן ומגנזיום, שאחראים בין היתר על בריאות העצם. העצמות שלנו מכילות 99 אחוזים מהסידן בגופנו ומשחררות אותו למערכת הדם בעת הצורך. הסידן, המנגן והמגנזיום תורמים להתפתחות הבריאה של עצמות ושיניים חזקות.
מכיל ליגננים: מחקרים מצביעים על כך שהליגננים, שהינם רכיבים אורגניים צמחיים, עשויים לסייע במניעת לחץ דם גבוה, בהפחתת רמות הכולסטרול בדם ובהפחתת הסיכויים ללקות במחלות סרטניות ובמחלות כלי דם שונות.
מפחית את הסיכויים להיווצרות אבני מרה: מחקרים מראים, שצריכה קבועה של לחם שיפון עשויה למנוע היווצרות של אבני מרה. זאת, בשל הסיבים התזונתיים הרבים המצויים בלחם השיפון, האחראים על התפקוד התקין של מערכת העיכול.
אין ספק שלחם השיפון הוא מהלחמים הבריאים ביותר. אם אתם רוכשים לחם שיפון בסופר או במאפייה, מומלץ לקרוא את רשימת הרכיבים ולוודא שקמח השיפון נמצא בראש הרשימה. אם לא, כנראה שלא מדובר בלחם המכיל 100 אחוז קמח שיפון, היום, התקן בישראל מאפשר לקרוא ללחם "לחם שיפון" גם כאשר הוא מכיל רק 30 אחוז קמח שיפון. במקרה הזה, הלחם יהיה בעל ערכים גליקמיים גבוהים הרבה יותר מאלו הנמצאים בלחם המכיל 100 אחוז קמח שיפון ולכן, יהיה פחות בריא.

כדאי לקרוא >> 14 טיפים שימושיים להכנת בצק שמרים

האם בריא לצרוך לחם מקמח שיפון בהיר?
בקצרה – התשובה היא כן. קמח השיפון עשיר בוויטמינים ומינרלים כיוון שקשה לחלץ מהגרעין שלו את הסובין והנבט. לכן, בניגוד לקמחים לבנים אחרים, קמח שיפון בהיר (לבן) הוא עדיין בעל ערכים תזונתיים גבוהים. זאת, כיוון שהוא יכיל חלקים מסוימים מהסובין והנבט. הסובין היא הקליפה החיצונית הקשה, שמגנה על הגרעין ומכילה ערכים גבוהים של סיבים תזונתיים. הנבט נמצא בתוך הגרעין ועשיר בערכים תזונתיים. למעשה, הנבט הוא החלק העיקרי, שמכיל את מרבית הערכים התזונתיים של גרעין השיפון.

כדאי לקרוא >> טיפים לאפיית מאפים מושלמים

איך אופים עם קמח שיפון?
מבחינה בריאותית, אין ספק שקמח השיפון עדיף על קמחים אחרים. ואין ספק שעדיף להכין את הלחם בבית, כדי שתוכלו לדעת בדיוק מה הוא מכיל. אולם, לפני שאתם ניגשים לאפייה באמצעות קמח שיפון, כדאי לכם להכיר את תכונותיו השונות, המשפיעות על תהליך האפייה.
קמח שיפון הוא בעל אחוז נמוך של גלוטן. בהשוואה לקמחי חיטה מלאה וכוסמין, שבהם אחוזי הגלוטן נעים בין 10 ל-15 אחוז, בקמח השיפון יש כ-8 אחוזי גלוטן בלבד. פירוש הדבר הוא, שאינכם חייבים ללוש את הבצק, אלא יכולים להסתפק רק בערבוב שלו. הלישה והתפיחה של בצק השיפון אינם משנים בצורה משמעותית את מרקמו.
בנוסף, בקמח שיפון יש אחוז גבוה של סיבים מסיסים. סיבים אלו נמהלים במים ולכן, משנים את סמיכות הבצק וסופגים את המים יחד עם חלבוני הגלוטן והעמילן. מסיבות אלו, בצק השיפון הוא לרוב דביק מאד. בעבודה עם קמח שיפון חשוב מאד לקמח את הידיים כדי שהבצק לא יידבק לידיים שוב ושוב. הבצק גם אינו גמיש כמו בצקים אחרים ולכן, אם תנסו למתוח אותו, הוא עלול להיקרע לשתי חתיכות.
יש לאפות את לחם השיפון בטמפרטורה גבוהה ובגמר האפייה, כיוון שמדובר בבצק מאד דביק, מומלץ להשאירו בתנור החם עוד כ-10-15 דקות. מומלץ לצרוך אותו תוך יום, כיוון שהוא מכיל כמות גדולה של לחות.

כדאי לקרוא >> 11 יתרונות בריאותיים של אגוזים

כעת, כשאתם מכירים את יתרונותיו הבריאותיים, אתם יכולים להחליט בעצמכם האם כדאי לשלב את לחם השיפון בתזונה היומיומית שלכם. בכל מקרה, לפני שאתם מתחילים במשטר תזונתי חדש, מומלץ להיוועץ בתזונאית כדי לבדוק האם הוא מתאים לכם ולגופכם. כך למשל, לחם שיפון עלול לגרום לנפיחויות אצל אנשים הרגישים לרכיבים שלו ושהוא אינו מתאים לאנשים עם צליאק.
בין אם אתם רוכשים אותו מהמאפייה הקרובה אליכם או אופים אותו בבית, מדובר באחד מהלחמים הבריאים והמזינים ביותר. שיהיה בתיאבון!

כתבו לנו

הניוזלטר של פודיקהניוזלטר של פודיק

קבלו למייל מתכונים חדשים וכתבות מעניינות

check_http_searchstring_elasticode_co_il