פודיק - Foodik

כוסמת: 10 יתרונות בריאותיים ואיך להכין

שתפו:
עודכן ב- 10 בפברואר 2021
8171 צפיות
אם טרם שמעתם על הכוסמת, הגיע הזמן שתכירו את הצמח הבריא הזה, שהגיע אלינו מאסיה ונמצא בשימוש כבר למעלה מ-8,000 שנה. רבים נוטים להתבלבל וחושבים שמדובר בדגן, אך למעשה, הכוסמת היא צמח שזרעיו משמשים לאכילה. בשנים האחרונות, עם עליית המודעות להשפעת מזונות על בריאותנו, אנשים רבים בוחרים לשלב את זרעי הכוסמת בתפריט היומי שלהם, זאת בשל יתרונותיהם הבריאותיים. אנשים הרגישים לגלוטן טוחנים את זרעי הכוסמת כדי ליצור קמח המתאים לצרכיהם, ויש אנשים שאף מכינים ממנה פסטה. אחרי שתכירו את 10 היתרונות הבריאותיים של הכוסמת, כנראה שגם אתם תרצו לשלב אותה בתפריט היומיומי שלכם.

הנה לכם 10 היתרונות הבריאותיים הבולטים של הכוסמת:

מכילה חלבון איכותי:
ב-100 גרם של זרעי כוסמת יש 3.38 חלבונים. חלבונים רבים שאנו צורכים הם בעלי איכות נמוכה. בניגוד אליהם, חלבון הכוסמת הוא חלבון מלא, שמכיל מגוון חומצות אמינו החיוניות לגוף, ביניהן ציסטאין ומתיונין, טריפטופן וליזין. כל זה הופך את הכוסמת לתחליף בשר מצוין עבור צמחוניים וטבעוניים. מומלץ לשלב את הכוסמת עם מקורות חלבון נוספים, כמו שעועית וקינואה.

כדאי לקרוא >> 8 תבלינים לחיים בריאים יותר

מספקת מגוון ערכים תזונתיים:
זרעי כוסמת מכילים מגוון רחב של ויטמינים ומינרלים, ביניהם ויטמין E, סידן, חומצה פולית, מגוון ויטמינים מקבוצת B, אשלגן ואבץ. נוסף לכך, הכוסמת מכילה גם נוגד חמצון בשם רוטין, שתורם לחיזוק מחזור הדם והוורידים.

יכולה לעזור בשמירה על משקל תקין:
הכוסמת מכילה כמות מועטה של שומנים וקלוריות. ב-100 גרם כוסמת מבושלת יש 120 קלוריות בלבד. בשל העובדה שלכוסמת מדד גליקמי נמוך, היא מסייעת גם בשמירה על רמות סוכר תקינות בדם ומספקת תחושת שובע ארוכת-טווח. לכן, הכוסמת מומלצת לאנשים המעוניינים לשמור על משקל תקין.

כדאי לקרוא >> 5 סיבות לשלב זרעי פשתן בתזונה שלכם

מאזנת את רמות הסוכר בדם:
הכוסמת מומלצת לחולי סכרת, שצריכים לשמור על רמות סוכר מאוזנות. אחת מהבעיות הנפוצות של חולי סכרת מסוג 2 היא העובדה, שרמות הסוכר בדם מזנקות לאחר כל ארוחה. הכוסמת בעלת מדד גליקמי נמוך ומורכבת בין היתר מקוורצטין ואיזוקוורצטין, שידועים כמעכבי גלוקוזידאז עוצמתיים במיוחד. כלומר, היא גורמת לעלייה הדרגתית של רמות הסוכר ומאטה את תהליך ספיגתם של פחמימות מסוימות בחלקם העליון של המעיים. תרכובת נוספת, שמשתחררת לאחר אכילת כוסמת, היא הכירו-אינוזיטול, שמגרה הפרשה של אינסולין בלבלב ומגבירה את רגישות הגוף לאינסולין. תרכובת זו יעילה מאד עבור חולי סכרת מסוג 1 ו-2.
אולם, חשוב לזכור שהכוסמת היא לא פתרון פלא לסכרת ויש להיוועץ ברופא בנוגע לאופן הטיפול המומלץ.

מחזקת את מערכת העיכול:
הכוסמת קלה לעיכול, מחזקת את מערכת העיכול ומשפרת את תהליך חילוף החומרים בגוף. בנוסף, היא מכילה גם סיבים בעלי תכונות פרו-ביוטיות, חומרים המעשירים את המעיים בחיידקים טובים. חיידקים אלו תורמים באופן משמעותי לשיפור תהליך העיכול. הכוסמת יעילה גם כנגד שלשולים.

כדאי לקרוא >> טיפים להכנת אורז מושלם

מחזקת את כלי הדם ואת בריאות הלב:
הכוסמת עשירה בפלבנואיד בשם רוטין. חומר זה פועל בדומה לנוגדי חמצון ועוזר לשמור על טסיות הדם מפני קרישה מוגזמת ועל זרימה תקינה של הדם. לכן, כוסמת נחשבת למאכל המפחית את הסיכון ללחץ דם גבוה ולכולסטרול גבוה.

מפחיתה בצקות:
הכוסמת מסוגלת לספוח נוזלים, ולכן מומלצת לטיפול במצבי בצקת. אם אתם סובלים מבצקת, ערבבו מעט קמח כוסמת במים חמים ומרחו שכבה דקה על אזור הבצקת. חבשו את האזור והורידו את התחבושת לאחר מספר שעות.

נלחמת במצבי דלקת:
כוסמת נהדרת לאנשים הסובלים מדלקות שונות, ביניהן דלקת פרקים. הכוסמת מורכבת מתרכובות בעלות תכונות אנטי-דלקתיות, אשר מדכאות את התגובות הדלקתיות האלרגיות והכרוניות. במקרה של דלקת פרקים, הכוסמת מאטה את התפתחותה של הדלקת ומפחיתה את תחושת הכאב.

כדאי לקרוא >> איך הופכים מתכון לטבעוני

עשירה בנוגדי חמצון עוצמתיים:
הכוסמת עשירה בנוגדי חמצון פוליפנולים, שפועלים להגנת הגוף מפני רדיקלים חופשיים ומגוון מחלות כרוניות. הרדיקלים החופשיים הם מולקולות לא יציבות, שפוגעות בתאי הגוף השונים, ביניהם במבנה ה-DNA, מה שעלול להוביל להתפתחות מחלות שונות, ביניהן סכרת, סרטן ואלצהיימר. נוגדי החמצון הנמצאים בכוסמת קוטעים את רצף פעילותם של הרדיקליים החופשיים ובכך מונעים מהם להגיע לרכיבים תאיים חיוניים.

שומרת על בריאות העור והשיער:
הכוסמת משחקת תפקיד משמעותי בשמירה על בריאות העור והשיער, זאת עקב כמות המינרלים, הוויטמינים ונוגדי החמצון הגדולה שבה. מרכיביה השונים של הכוסמת משפרים את זרימת הדם לעור, מגינים על העור מפני השפעותיה המזיקות של השמש ובכך מונעים את הופעתם של סימני הזדקנות מוקדמים. בנוסף, חומצות השומן בכוסמת שומרות על לחות העור ומגבירות את גמישותו. באשר לבריאות השיער, זרעי הכוסמת מכילים פחמימות התורמות רבות לצמיחת השיער.

כדאי לקרוא >> איך להכין צבעי מאכל טבעיים בבית

כעת, כשאתם מכירים כמה מהיתרונות הבריאותיים של הכוסמת, הגיע הזמן ללמוד כיצד להכין אותה ולשלבה בארוחה הבאה שלכם. רבים משלבים אותה במרקים, בסלטים ותבשילים שלכם, אך אתם יכולים גם לטחון אותה לקמח וליצור ממנה פנקייקים, לחמים, פסטות, ושלל מאפים.
לפני שאתם מבשלים את זרעי הכוסמת היבשים, מומלץ לשטוף אותם בקערה. המשיכו לשטוף אותם עד שתראו שבמים אין אבק או חתיכות שבורות, שצפים מעלה במהלך במהלך השטיפה. לאחר מכן, הוסיפו כוס כוסמת ושתי כוסות מים לסיר ובשלו על להבה נמוכה במשך כעשר דקות. כדי למנוע מהזרעים להידבק זה לזה, מומלץ לטגן אותם בשמן זית לפני הוספת המים. בסיום עשר דקות הבישול, כבו את האש והמתינו עשר דקות נוספות לפני שתסירו את המכסה.
כדי ליהנות ממירב הערכים התזונתיים של הכוסמת, מומלץ להנביט את הזרעים שלה. הקפידו לרכוש את הכוסמת במצבה הגולמי ולא לרכוש כוסמת סדוקה, טחונה או קלויה. שטפו את זרעי הכוסמת בצורה יסודית, שפכו אותם לקערה גדולה והשרו במים בטמפרטורת החדר למשך כשעה. ניתן גם להשרות ללילה שלם. לאחר מכן, הוציאו את המים מהקערה ושטפו את הזרעים פעם נוספת. המשיכו לשטוף את הזרעים עד שהמים יהיו נקיים לגמרי. הניחו את הזרעים השטופים בצורה מרווחת על גבי מיכל נביטה או מגש הנבטה והשאירו אותם במקום שבו אין אור שמש ישיר. שטפו וייבשו את הזרעים לפחות שלוש פעמים ביום, כדי שהם לא יהפכו למיובשים, ובדקו מתי הם מתחילים להנביט. זה אמור לקרות תוך יומיים-שלושה. כשאורכם של הנבטים יגיע ל-3 סנטימטרים לערך, נקזו מהם את כל המים והשאירו אותם חשופים לאור השמש למספר שעות. לאחר מכן, אחסנו במקרר.

כדאי לקרוא >> טיפים לבישול צמחוני וטבעוני

הכוסמת היא מהמזונות המזינים והבריאים ביותר, אך כמו כל מזון, חשוב לצרוך אותה בכמות מתונה. צריכת כוסמת בכמות גדולה עלולה לגרום לרגישות במערכת העיכול ולרגישות לאור ולשמש, שמתבטא בנפיחות, גרד ואדמומיות באזורים החשופים לשמש. אם תשלבו את הכוסמת במידה מספקת בארוחות שלכם, תוכלו ליהנות מיתרונותיה הרבים. מדובר על מקור נהדר למגוון רכיבים מזינים.

כתבו לנו

הניוזלטר של פודיקהניוזלטר של פודיק

קבלו למייל מתכונים חדשים וכתבות מעניינות

check_http_searchstring_elasticode_co_il