פודיק - Foodik

היתרונות הבריאותיים של הפלפלים השונים

שתפו:
עודכן ב- 10 בפברואר 2021
4733 צפיות
הפלפל המתוק, על שלל גווניו, הוא מהמצרכים הנפוצים ביותר במטבח הישראלי ומשמש להכנת תבשילים שונים, מאכלים ממולאים וסלטי ירקות. במאמר זה, נציג לכם את ההבדלים בין הפלפלים השונים וגם מספר יתרונות בריאותיים. בסוף המאמר תוכלו למצוא גם כמה מילים על פלפלים חריפים.

כדאי לקרוא >> האם זה בריא לשתות קפה?

מה ההבדל בין הצבעים השונים?
וודאי יצא לכם להבחין, שישנם פלפלים אדומים, צהובים, כתומים וירוקים. כדאי לדעת, שכל סוגי הפלפלים מגיעים מאותו המקור, אך נפרדים זה מזה מבחינת הזן, הטעם, הצבע והערכים התזונתיים. הם נבדלים זה מזה גם במועד הקצירה וההבשלה שלהם. הנה סקירה קצרה על הצבעים השונים:
הפלפל האדום: רבים מתבלבלים וקוראים לפלפל האדום "גמבה", אך גמבה היא זן אחר של פלפל, שכבר אינו נמכר בארץ. הפלפל האדום נקטף כשהוא כבר בשל לגמרי ולכן, הוא בעל עסיסיות ומתיקות גבוהים יותר מהפלפלים האחרים. הוא עשיר יותר בפיגמנט נוגד חמצון, הנקרא ליקופן, וכן מכיל כמות גדולה יותר של ויטמין C. מעבר לכך, הוא גם מכיל כמות גדולה מאד של חומצה פולית, לכן מומלץ במיוחד לנשים המתכננות כניסה להיריון. מלבד הפלפל האדום, יש גם את פלפל שושקה, שצבעו אדום גם כן, אך הוא מוארך יותר ובעל טעם מתוק יותר מהפלפל האדום הרגיל.
הפלפל הצהוב או הכתום: פלפל זה נקטף בשלב הביניים, לפני שהוא מגיע להבשלה מלאה ולכן, הוא פחות מתוק מהפלפלים האדומים. בפלפל זה אומנם יש כמות קטנה יותר של ויטמין C ביחס לפלפל האדום, אך עדיין, כמות ויטמין ה-C גבוהה מאד ומגיעה ל- 220 מ"ג בכל פלפל צהוב או כתום. הוא מכיל כמות גדולה יותר של סיבים תזונתיים, האחראים על פעילות תקינה של מערכת העיכול, ושל אשלגן, האחראי על התפקוד התקין של תאי העצב והשרירים.
הפלפל הירוק: פלפל זה נקטף בשלבי ההבשלה הראשוניים, כך שטעמו חמוץ בהשוואה לסוגי הפלפלים האחרים. בהשוואה לפלפלים האחרים, הוא מכיל פחות ערכים תזונתיים. אחד מהיתרונות של הפלפל הירוק על האחרים הוא, שהוא מכיל כמות קטנה יותר של קלוריות, כך שהוא מושלם לאנשים המעוניינים לרדת במשקל.

כדאי לקרוא >> איך מכינים גרגירי חומוס? טיפים והסברים טובים

מהם היתרונות הבריאותיים של הפלפלים?
מסייעים בשמירה על בריאות העיניים: בפלפל קיימים למעלה מ-30 סוגים שונים של קרטונואידים, התורמים לבריאות הגוף הכללית ובעיקר לבריאות העיניים. הם מסייעים להגן על רשתית העין ועל חלקה הפנימי מפני נזקי חמצון, ומורידים משמעותית את הסיכון לחלות בניוון מקולרי ובקטרקט.
מסייעים לפעילות תקינה של מערכת העיכול: בכוס פלפל קצוץ יש כ-2.5 גרם סיבים תזונתיים, שמהווים כ-10% מסך הצריכה היומית המומלצת של סיבים תזונתיים. הסיבים הללו מסייעים לעבודה תקינה של מערכת העיכול ומונעים שלשולים ועצירויות.
מחזקים את מערכת החיסון: יתרון בריאותי זה רלוונטי בעיקר עבור מי שצורך פלפל אדום, אך לא רק. בכוס פלפל אדום קצוץ יש כ-157% מהכמות היומית המומלצת של ויטמין C, שמחזק את מערכת החיסון ומסייע במניעת זיהומים ומחלות שונות.
מחזקים את בריאות השיער: כאמור, הפלפלים עשירים מאד בוויטמין C, שתורם לא רק לחיזוק מערכת החיסון אלא גם לחיזוק סיבי השיער. ויטמין C מסייע לגופנו לספוג ברזל בצורה יעילה יותר. כך, בגופנו יש מספיק ברזל כדי להעביר כדוריות דם אדומות, המכילות חמצן, לסיבי השיער ולהגביר את קצב צמיחתו. ויטמין C מסייע גם בהיווצרות חלבון הקולגן, שתורם לצמיחה בריאה של השיערה.
מסייעים בשמירה על בריאות העור: הפלפל נוגד רדיקליים חופשיים, שמזיקים לגופנו וגורמים לנו בין היתר לנזקי עור שונים, כמו ירידה בגמישות ובגוון העור וקמטים. גם הקולגן, שאותו הזכרנו בסעיף הקודם, תורם לבריאות העור, מסייע בהסרת תאי עור מתים ושומר על מראה עור צעיר.

כדאי לקרוא >> 5 סיבות לשלב זרעי פשתן בתזונה שלכם

ומה לגבי פלפלים חריפים?
אם כבר מדברים על פלפלים, אי אפשר שלא להרחיב מעט על פלפלים חריפים. מחקרים שונים מצאו שיש קשר אפשרי בין צריכה קבועה של מאכלים חריפים לבין חיים ארוכים יותר. יתרה מזאת, ייתכן שאכילה של מאכלים עשירים בפלפל צ'ילי טרי או יבש מפחיתה את הסיכון לחלות במחלות שונות, כגון מחלת לב כלילית, מחלות בדרכי הנשימה ואף סרטן. עם זאת, חשוב להדגיש שתוצאות המחקרים אינן חד משמעיות ושייתכן שהאנשים חיו חיים ארוכים יותר בזכות מאכלים אחרים שצרכו על בסיס יומי.
בכל מקרה, אם אתם אוהבים לאכול חריף – תמיד תעדיפו את הפלפלים החריפים הטריים. רוטבי צ'ילי אינם בריאים במיוחד ומכילים כמויות גדולות של סוכר, שומן ומלח, כך שעדיף להימנע מהם. בהשוואה למוצרים החריפים היבשים, צ'ילי טרי עשיר יותר בוויטמין C, קפסאיצין, ויטמין K, ויטמין A ואשלגן, והוא נחשב כבעל תכונות אנטי דלקתיות ואנטי סרטניות.
הנה מספר יתרונות בריאותיים נוספים של פלפלים חריפים:
עשויים להקל על הצטננות: יש סברה, הטוענת שהחומר הפעיל בפלפלים חריפים, הקפסאיצין, מעודד זרימה של נוזלים בדרכי הנשימה. כך, הליחה שהצטברה בגרון ובדרכי הנשימה הופכת לנוזלית יותר ויוצאת במהירות רבה יותר מהגוף. זו הסיבה שאכילת פלפלים חריפים יכולה להקל על הצטננות, אסתמה ודלקות שונות בדרכי הנשימה.
עשויים לעזור בשמירה על משקל תקין: ישנם מחקרים המצביעים על כך שאכילת פלפלים חריפים מגבירה את תחושת השובע ומקטינה את כמות השומן והקלוריות שצורכים בארוחה. כל זה יכול לסייע בשמירה על משקל גוף תקין.
עשויים להקל על כאבים: הקפסאיצין, כשנצרך בכמות קטנה, עשוי להפחית תחושות כאב בגוף.
לצד היתרונות הבריאותיים, יש להימנע מצריכה של פלפל חריף בכמויות גדולות, כיוון שזה עלול להוביל לדלקות, נפיחויות, אדמומיות וכאבים חמורים. כמו כן, מי שאינו מורגל באכילת חריף עלול לחוות תופעות של כאבי בטן, התכווצויות, שלשול ותחושת צריבה במעיים.

כדאי לקרוא >> כוסמת: 10 יתרונות בריאותיים ואיך להכין

כעת, כשאתם מכירים את ההבדלים בין הפלפלים השונים ואת יתרונותיהם הבריאותיים, אתם יכולים להתחיל לשלב אותם בתזונה היומית שלכם וליהנות מחיים בריאים יותר. שיהיה בתיאבון!

כתבו לנו

הניוזלטר של פודיקהניוזלטר של פודיק

קבלו למייל מתכונים חדשים וכתבות מעניינות

check_http_searchstring_elasticode_co_il