פודיק - Foodik

קמח כוסמין: יתרונות בריאותיים וטיפים שימושיים

שתפו:
עודכן ב- 10 בפברואר 2021
11684 צפיות
בימינו, מדפי הסופר מלאים בלחמים, עוגיות ומאפים העשויים מקמח כוסמין. אך, מהו אותו קמח כוסמין ובמה הוא שונה מקמחים אחרים? במאמר זה, נספר לכם את כל מה שרציתם לדעת על קמח כוסמין, כולל יתרונות בריאותיים וטיפים לאפייה נכונה. כך, תוכלו להחליט בעצמכם האם כדאי לשלבו בתזונה היומיומית שלכם.

מהם היתרונות הבריאותיים של כוסמין?


נקי יותר מחומרי הדברה ומזיקים:
הכוסמין הוא סוג של דגן בעל קליפה קשה במיוחד. הקליפה הקשה אומנם מקשה על תהליך עיבודו, אך מנגד, היא מגינה עליו בפני מזיקים שונים. ולכן, הכוסמין דורש הרבה פחות ריסוס. פירוש הדבר, שבהשוואה לקמחים אחרים, קמח הכוסמין הרבה יותר נקי מחומרי הדברה רעילים, ממזהמים שונים וממזיקים.

מכיל כמות גדולה של חלבון:
בהשוואה לקמחים אחרים, קמח כוסמין מכיל הרבה יותר חלבון. למעשה, הכוסמין המלא מכיל קרוב ל-14% חלבון. לכן, הוא מהווה מקור נהדר לחלבון, בעיקר עבור טבעוניים, שאינם משיגים את החלבון ממקורות אחרים.

מכיל כמות גדולה של מינרלים:
בכוסמין תמצאו אחוז גבוה של נחושת, מנגן ואבץ, מינרלים שחיוניים לגופנו. מלבד העובדה שהוא מכיל כמות גדולה של מינרלים, הוא גם מכיל אחוז נמוך של חומצה פטית, כך שהמינרלים נספגים בצורה טובה יותר בגוף. בקמחים אחרים ישנו אחוז גבוה יותר של חומצה פטית, שמקשה על הספיגה של מינרלים בגוף.

כדאי לקרוא >> כוסמת: 10 יתרונות בריאותיים ואיך להכין

מכיל כמות קטנה של גלוטן:
קמח הכוסמין מכיל אחוז נמוך יותר של גלוטן בהשוואה לקמחים אחרים. הוא אומנם אינו מתאים לחולי צליאק, אך עשוי להתאים לאנשים הרגישים במידה מסוימת לגלוטן או לאנשים האלרגיים לחיטה. בכל מקרה, אם יש לכם רגישות לגלוטן, מומלץ להיוועץ ברופא לפני שאתם מתחילים לצרוך קמח כוסמין.

תורם לירידה במשקל:
הכוסמין הוא בעל ערך גליקמי נמוך. כלומר, הוא מעלה בהדרגתיות את רמות האינסולין והסוכר בדם. לכן, הקמח הזה מושלם לאנשים המעוניינים לרדת במשקל ולסוכרתיים.

מגביר את זרימת הדם בגוף:
בכוסמין יש כמויות גדולות של נחושת וברזל, שחיוניים ליצירת כדוריות דם אדומות. הכדוריות הללו מגבירות את זרימת הדם, מה שמוביל בסופו של דבר לחילוף חומרים מהיר יותר ולריפוי מהיר יותר של האיברים השונים בגוף.

תורם לחיזוק העצמות:
בכוסמין ישנן כמויות גדולות של מינרלים, התורמים לבריאות העצם, ביניהם מגנזיום, זרחן, אבץ וסלניום. לכן, צריכת קמח כוסמין יכולה לתרום לחיזוק רקמות העצם שלכם. זה עשוי לעזור במניעת אוסטיאופורוזיס ובעיות נוספות, הקשורות לעצם.

כדאי לקרוא >> איך לתקן תקלות באפייה ובבישול

מפחית את רמות הכולסטרול בדם:
בכוסמין יש כמות גדולה של סיבים מסיסים, שתורמים לאיזון רמות הכולסטרול הרע בדם. הסיבים הללו מעכבים את ספיגת הכולסטרול בדם וסופחים את מיצי המרה שבמעיים, שמכילים בתוכם עודפי כולסטרול. כשאנו מבקרים בשירותים, הסיבים יוצאים מגופנו יחד עם עודפי הכולסטרול הרעים.

מחזק את מערכת החיסון:
אחד מהרכיבים המרכזיים בכוסמין הוא התיאמין, שתורם רבות לחיזוק מערכת החיסון. התיאמין אחראי גם על הפעלת מנגנונים שונים, שמגנים על הגוף בפני מגוון נזקים פיזיים ונפשיים.

תורם לבריאות האישה:
הכוסמין עשיר בליגננים צמחיים, חומרים הדומים להורמון הנשי אסטרוגן. חומרים אלו תורמים למניעת סרטן השד ומגנים על המערכת ההורמונאלית של האישה. בנוסף, הם עשויים לעזור לנשים הסובלות מתופעות האופייניות לגיל המעבר, כמו בעיות ריכוז, גלי חום ושינויים במצב הרוח.

כדאי לקרוא >> טיפים לאפיית מאפים מושלמים

אז איך משתמשים בכוסמין?
אנשים רבים משלבים את הכוסמין במתכונים שלהם בשל יתרונותיו הבריאותיים וטעמו המתקתק והאגוזי. לרוב, משתמשים בכוסמין כדי לאפות לחמים, פיתות, עוגיות ופשטידות. אך, ניתן גם לבשל את גרגרי הכוסמין בשלמותם ולצרוך אותם כתוספת לתפוחי אדמה, לאורז או למרק.
כדי לבשל את הגרגרים בשלמותם, שטפו אותם היטב והשרו במים למשך שמונה שעות עד לילה שלם. לאחר מכן, שטפו אותם פעם נוספת, סננו את המים והכניסו אותם לסיר עם מים נקיים. היחס אמור להיות שלוש כוסות מים על כל כוס גרגרים. הביאו את המים לרתיחה, הנמיכו את הלהבה ובשלו במשך כשעה עד שהגרגרים מוכנים.

כדאי לקרוא >> איך להמיר תבניות בגדלים שונים

טיפים לשימוש בקמח כוסמין:
בדומה לקמח חיטה רגיל, יש גם קמח כוסמין מלא וקמח כוסמין לבן. ככל שקמח הכוסמין מלא יותר, כך הוא סופח כמות גדולה יותר של נוזלים, והמאפה שמתקבל עלול להיות דחוס וכבד יותר ממאפה מקמח חיטה רגיל. הוא גם נוטה להתייבש במהירות רבה יותר. אם אתם מעוניינים להמיר מתכון המכיל קמח חיטה למתכון המכיל קמח כוסמין, הנה לכם מספר טיפים, שיעזרו לכם לצלוח את המשימה:

השתדלו לדייק בכמות המים:
חשוב לשים לב לכמות המים כאשר אופים עם קמח כוסמין. אם משתמשים במעט מדי מים, הקמח הופך לקשה ויבש. אם מוסיפים יותר מדי מים, הבצק הופך לחלש ודביק. אם אתם ממירים קמח חיטה בקמח כוסמין, השתמשו באותה כמות קמח המצוינת במתכון, אך הפחיתו ב-25% את כמות המים הנדרשת.

הוסיפו שמן או סוכר:
כדי להוסיף אווריריות ועסיסיות למאפים העשויים מקמח כוסמין, מומלץ לשלב בהם שמן או סוכר.

כדאי לקרוא >> 5 סיבות לשלב זרעי פשתן בתזונה שלכם

ערבבו ולושו בזהירות:
מרגע שהוספתם את המים לקמח, יש לערבב אותו במשך כארבע דקות רצופות במהירות בינונית. יש להימנע מערבוב יתר של בצק הכוסמין, כיוון שאז הוא יהפוך לקשה מדי וייהרס תוך כדי האפייה.

השתמשו בתבנית מתאימה:
כפי שכבר ציינו, קמח הכוסמין מכיל כמות קטנה של גלוטן. לכן, כדי שהמבנה של המאפה יישמר תוך כדי האפייה, חשוב להשתמש בתבנית המתאימה לו. מומלץ להכין לחמי כוסמין בתבניות לחם ארוכות. לגבי מאפים אחרים, כמו עוגות, יש לבחור את התבנית המתאימה ביותר לצורה, למשל תבנית עגולה, ארוכה או מרובעת.

אחסנו בצורה נכונה:
מאפים העשויים מקמח כוסמין הם לרוב שבריריים יותר ממאפים אחרים. ניתן לשמור לחמים ועוגות העשויים מקמח כוסמין בשקיות נייר בטמפרטורת החדר לתקופה של עד חמישה ימים. לזמן ממושך יותר, ניתן לשמור אותם בשקיות ניילון אטומות במקפיא. ניתן לשמור עוגיות מקמח כוסמין בצנצנת אטומה בטמפרטורת החדר. פסטה מקמח כוסמין מומלץ לאחסן במיכל אטום במקרר למשך 3-5 ימים.

כדאי לקרוא >> 14 טיפים שימושיים להכנת בצק שמרים

כעת, כשאתם מכירים את יתרונותיו הבריאותיים של קמח הכוסמין ויודעים כיצד להשתמש בו לאפייה, תוכלו לשלב אותו בקלות בתפריט היומיומי שלכם. שיהיה בתיאבון!

כתבו לנו

הניוזלטר של פודיקהניוזלטר של פודיק

קבלו למייל מתכונים חדשים וכתבות מעניינות

check_http_searchstring_elasticode_co_il