פודיק - Foodik

איך להשתמש נכון בתנור האפייה

שתפו:
עודכן ב- 10 בפברואר 2021
21018 צפיות
תנור האפייה הוא מהמכשירים החשמליים החשובים ביותר שקיימים במטבח. אנו משתמשים בו כדי לרכך ירקות, לאפות מאפים שונים, כמו עוגות ופשטידות, ולעיתים אף כדי לחמם מחדש תבשילים. אבל, איך משתמשים בתנור האפייה בצורה נכונה? "פודיק" כאן כדי לעשות לכם סדר ולהסביר על חלקיו השונים של התנור, כדי שתוכלו להוציא ממנו את המיטב בפעם הבאה שתיכנסו למטבח.
בדרך כלל, הבישול בתנור נעשה באמצעות חום יבש. אוויר חם נפלט לחלל התנור, עוטף את המזון מכל עבר ומבשל אותו תוך כדי השחמה של החלקים החיצוניים ואידוי הנוזלים, שנמצאים בתוך המזון.

כדאי לקרוא >> טיפים להכנת גנאש שוקולד מושלם

הכירו את כפתורי השליטה:
לתנור אפייה ביתי יש שני כפתורי שליטה. בדרך כלל קיימת גם עמדת בקרה, הכוללת שעון וטיימר.
הכפתור הראשון הוא הטרמוסטט, שמציג את מד המעלות של התנור ונע בדרך כלל בין 50 ל-250 מעלות. יש לקחת בחשבון שרמת הדיוק של הטרמוסטט משתנה מתנור לתנור. כדי לוודא שהטמפרטורה היא אכן זו שמוצגת על הטרמוסטט, מומלץ להשתמש במד-חם קטן המותאם לתנור ולתלות אותו על רשת התנור. כך, תוכלו לראות את הטמפרטורה המדויקת שקיימת בחלל התנור בכל עת.
הכפתור השני מציג את המצבים השונים של התנור - טורבו, גריל ועוד. כל אחד מהמצבים משפיע באופן שונה על הטמפרטורה של התנור. כך למשל, אם כיוונתם למצב טורבו, הטמפרטורה שבתנור תהיה גבוהה בכ-10 מעלות מזו שבחרתם בטרמוסטט.

כדאי לקרוא >> קמח כוסמין: יתרונות בריאותיים וטיפים שימושיים

לאיזו טמפרטורה צריך לכוון את התנור?
ישנם מתכונים רבים, שאינם מציינים את הטמפרטורה הנדרשת לבישול, אלא מבקשים לכוון את התנור לחום נמוך, בינוני או גבוה. אבל למה הכוונה? תרגמנו עבורכם את המונחים לטמפרטורות:
חום חלש - 110-120 מעלות (בתנורים מסוימים – מצב 1).
חום נמוך מאד – 140-150 מעלות (מצב 2).
חום נמוך – 160 מעלות (מצב 3).
חום בינוני – 170-180 מעלות (מצב 4).
חום בינוני-גבוה - 190 מעלות (מצב 5).
חום גבוה – 200-220 מעלות (מצב 6-7).
חום גבוה מאד – 230 מעלות ומעלה (מצב 8).
כדי שיתקבלו התוצאות הרצויות, חשוב מאד להתאים בין הטמפרטורה למצב החימום של התנור. ברוב התנורים יש ארבעה גופי חימום, שניתן לשלב ביניהם כדי ליצור מצבי חימום שונים. יש את גוף החימום האחורי, שנמצא בצמוד לקיר האחורי של התנור, לפני המאוורר, את גוף החימום העליון, שנמצא בתקרת התנור, את גוף החימום התחתון, שנמצא ברצפת התנור, ואת הגריל, שתלוי על תקרת התנור ומפזר את החום ישירות על המזון.

כדאי לקרוא >> המדריך השלם לשימוש בסיר לחץ

הכירו את מצבי החימום השונים:
מצב חימום קלאסי: במצב זה, גוף החימום העליון וגוף החימום התחתון פועלים, ללא המאוורר. זהו המצב האידיאלי לצלייה ולאפייה בתבנית אחת. מצב חימום קלאסי מסומן כקו עליון וקו תחתון.
טורבו: מצב זה נוצר באמצעות גוף החימום שנמצא בקירו האחורי של התנור, לפני המאוורר. גוף החימום הזה מחמם את זרמי האוויר היוצאים מהמאוורר, ואלו מתפזרים בצורה אחידה ברחבי התנור. מצב טורבו מתאים במיוחד למצבים שבהם אתם מכניסים לתנור מספר תבניות בו זמנית. מומלץ להשתמש בטורבו לבישול ירקות או עופות. מזונות אחרים עלולים להתייבש במצב חימום זה. כדי למנוע את ההתייבשות הזו, ניתן להכניס לתחתית התנור תבנית מים רותחים. המים יתאדו בהדרגתיות במהלך הבישול ויספקו את הלחות הנדרשת בחלל התנור. מצב טורבו מסומן כמאוורר עם עיגול מסביבו.
טורבו + השחמה: במצב חימום זה, המאוורר וגופי החימום העליון והתחתון פועלים. זהו מצב פחות מומלץ, כיוון שאם נמצאות מספר תבניות בתנור, יש להחליף ביניהן כל הזמן כדי שכל המזון יושחם במידה שווה. ההשחמה נעשית בחלקו העליון של התנור. מצב טורבו + השחמה מסומן כמאוורר עם קו עליון וקו תחתון.
חימום תחתון: ניתן להשתמש במצב זה כאשר רוצים שתחתית המאפה תהיה פריכה או קשה. מצב חימום תחתון מסומן כקו תחתון.
גריל: מצב זה מתפקד באופן שונה בתנורים שונים. בחלקם, כל גופי החימום פועלים בו זמנית, בעוד שבאחרים רק גוף חימום אחד פועל. זהו מצב עוצמתי מאד ולכן חשוב לשים עין על המזון שבתנור, כדי שהוא לא יישרף. מצב גריל מסומן כמשולשים בחלק העליון.
גריל מהיר: מצב זה מתאים לצלייה של מספר רב של מזונות שטוחים, כמו פיצוחים. מצב גריל מהיר מסומן כפס עליון ומשולשים.
גריל טורבו: מצב זה מתאים לצלייה והשחמה של נתחי עוף או בשר גדולים בתבנית אחת. מצב גריל טורבו מסומן כפס עליון, משולשים ומאוורר.
הפשרה: בחלק מהתנורים קיים גם מצב הפשרה, שמפעיל את המאוורר בטמפרטורת החדר. האוויר המתפזר בתנור יכול לעזור בהפשרת פריטי מזון קפואים, ביניהם לחמים ועוגות. מצב הפשרה מסומן כמאוורר ללא עיגול.
תאורת התנור: בכפתור של מצבי החימום קיים גם מצב תאורה. תאורת התנור מופעלת באופן אוטומטי כאשר מתחילים בבישול בתנור.

כדאי לקרוא >> איך להמיר תבניות בגדלים שונים

טיפים נוספים לשימוש בתנור האפייה:
• לרוב, לתנור אפייה לוקח זמן רב להגיע לטמפרטורה הרצויה. לכן, מומלץ להפעיל את התנור ברגע שנכנסים למטבח, כדי שהוא יספיק להתחמם במידה מספקת עד להכנסת התבניות לתנור.
• לאחר כל שימוש, מומלץ לנקות את התנור היטב משומנים או מפריטי מזון שנשפכו במהלך הבישול. יש להיזהר משימוש בחומרי ניקוי חזקים מדי, כיוון שאלו עלולים להרוס את ציפוי התנור, מה שבסופו של דבר יוביל לתקלות חמורות. ניתן לנקות את התנור באמצעות מטלית רכה עם מים וסבון כלים. אם קיים בתנור שלכם תכנית לניקוי עצמי, מומלץ להפעיל אותה.
• אם התנור אינו פועל תקופה ארוכה, עלולה להצטבר לחות סביב גופי החימום. בעת הפעלת התנור, מצב זה יכול להוביל לקצר. לכן, מומלץ להפעיל את התנור לפחות פעם בחודש, לחמש דקות בכל פעם.

כדאי לקרוא >> 14 טיפים שימושיים להכנת בצק שמרים

כעת, אתם יכולים להתחיל להשתמש בתנור האפייה בצורה נכונה ולהוציא ממנו מאכלים חמים, טעימים ומבושלים היטב.

כדאי לקרוא >> טיפים שימושיים להקפאת המזון שלכם

כתבו לנו

הניוזלטר של פודיקהניוזלטר של פודיק

קבלו למייל מתכונים חדשים וכתבות מעניינות

check_http_searchstring_elasticode_co_il